JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Polakker godtas i nord, ikke i sør

Høyres Ivar Kristiansen reagerer på at polakker skal stå for slepebåtberedskapen i nord mens det forlanges skandinavisk språk i sør.

– Norge er fortsatt ett land. Jeg reagerer med vantro på at det settes andre sikkerhetskrav i nord enn i sør, sier stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Sikkerhet må ha førsteprioritet. Kommunikasjon nødvendig i enhver form for krisehåndtering. Da må vi kunne stille krav om skandinavisk språk også i nord. Språkproblemer bidro til at skipsulykken ved Langesund ble så alvorlig som den ble, sier Høyre-representanten fra Nordland.

Bakgrunnen for Kristiansens uttalelser er de statlige slepebåtene som nå skal settes inn i beredskap i Nord-Norge. Kystverket har gitt de to oppdragene til fartøyer som er registrert i Bahamas og Panama.

Kystverket stiller ikke krav om skandinavisk språk slik det er gjort for slepebåtene i Sør-Norge. I nord stilles det heller ikke krav om norske arbeids- og lønnsvilkår.

Bekrefter forskjellen

Kystverkets regiondirektør for Troms og Finnmark, Frode Kjersem, bekrefter at det ikke stilles krav om skandinavisk språk på de to slepebåtene som nå hyres inn i nord.

– Vi vurderte det slik at vi risikerte å ikke få tilbud fra rederiene som tilfredsstilte de nødvendige kravene. Vi risikerte å ikke være i stand til å løse oppgavene i nord, sier Kjersem.

Han peker på at slepebåtene i sør bygger på et annet konsept.

– I nord sorterer slepebåtene under trafikksentralen i Vardø, mens slepebåtene i sør bare skal være tilgjengelig for oss samtidig som de skal løse oppgaver for andre aktører, sier Kjersem.

Minimumskrav

– Det styrende for tjenesten i nord er trafikken med oljetankere til og fra Russland i Norskehavet og Barentshavet, sier direktøren og peker på at de valgte rederiene vil bemanne skipene med mannskap fra EØS-området.

Konkurransegrunnlaget ble ifølge Kjersem «gjennomgått med tanke på forenkling av konkurransen, og fokusering på absolutte minimumskrav til tjenesten».

– Målsettingen med denne gjennomgangen var å gjøre tjenesten mer attraktiv for flere leverandører slik at man unngikk en situasjon som i 2008, der svært få leverandører i markedet leverte tilbud, sier Kjersem.

Ett norsk flagg

Kystverket vil fra 1. januar 2010 ha fire fartøyer i slepeberedskap langs kysten: Tre utenfor Nord-Norge og ett på Sørlandet. Av disse vil to fartøyer føre norsk flagg, ett vil føre Bahamas-flagg og ett vil føre Panama-flagg.

– Kystverket kan ikke stille nasjonalitetskrav til leverandør, fartøy eller mannskap i henhold til lov og forskrift om offentlig anskaffelse, poengterer Kjersem. (ANB)

Annonse
Annonse