JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Misfornøyd med Nav-reformen

Nav-reformens far, tidligere arbeids- og sosialminister Dagfinn Høybråten (KrF), mener målet om en mer brukervennlig etat har slått feil.

Dagfinn Høybråten mener det er et brudd med Stortingets intensjoner når Nav-brukerne ikke har fått et bedre tilbud.

Stortinget slo fast at reformen hadde tre overordnede mål: Flere skulle i arbeid og aktivitet, færre skulle være avhengig av stønad og det skulle bli enklere for brukerne.

– Man må nå kunne fastslå at dette ikke har skjedd, sier KrF-lederen til Aftenposten.

Gjennomføringen av Nav-reformen, der Aetat og trygdeetaten ble slått sammen, er nesten i mål. 447 kontorer er etablert, de siste ti skal være på plass i løpet av 2010 og 2011.

Lang ventetid

Høybråten, som er tidligere trygdedirektør, sier reformen har ført til at de lokale kontorene er tappet for både kompetanse, fullmakter og oppgaver.

– Jeg får mange tilbakemeldinger fra etaten som går ut på at ansatte er frustrert over ikke å få gjort jobben sin og at førstelinjen er tappet for muligheter til å gjøre en god jobb overfor brukerne, sier han.

Høybråten ramser opp en rekke eksempler på ytelser som det nå er mer komplisert for brukerne å få. For eksempel kunne man på det lokale kontoret tidligere raskt få barnebidrag, barnetrygd og overgangsstønad. Nå fattes vedtakene om slike stønader i forvaltningsenhetene, som har liten eller ingen kontakt med brukerne, og det kan ta måneder før man får svar.

– Det er blitt dårligere service for brukerne, sier Høybråten.

– Ikke ferdige

Arbeidsminister Rigmor Aasrud (Ap) erkjenner at det nok er noen som føler de ikke får god nok hjelp.

– Vi er nødt til å ta utgangspunkt i at Nav-reformen ikke er ferdig ennå. Det er fortsatt ti kontorer som ikke er etablert. Mange kontorer er unge. Der hvor reformen er etablert, tror jeg mange brukere føler at det er god service. Der man er midt i en omorganisering, er det nok noen som føler de ikke får god nok hjelp, sier Aasrud. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse