JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen avklaring om flystripa

– Usikkerheten rundt valg av jagerfly og hva som tilfaller oss av vedlikehold, er trolig avgjørende for hvorvidt flystripa skal beholdes i framtida, sier Bjørn Lien, klubbleder ved Luftforsvarets Hovedverksted på Kjeller.

Signaler fra Skedsmo kommune om at den foretrekker næringstomter der flystripa er i dag, har ført til usikkerhet.

– Det har vært mye rykter som sliter på folk, sier Lien. Han sier klubben er opptatt av å bevare et fly- og forsvarsmiljø på Kjeller, og at det har rådet forvirring om hva kommunen egentlig vil og hva Forsvaret og politikerne har tenkt å gjøre framover. Kjeller Jern og Metall inviterte derfor til stormøte med ordfører og representanter fra Forsvaret og Forsvarsdepartementet.

Men gårsdagens møte ga ingen avklaring om hvorvidt flystripa skal bestå etter neste generasjon jagerfly, og heller ingen lovnader fra kommunen om at de skal kjempe for videre drift på Kjeller etter F-16 tida er slutt.

Må kunne testfly

Flystripa har en historie som er vel verd å ta vare på. Men det er framtida klubben ved Hovedverkstedet er opptatt av nå.

– En utredningsgruppe i Forsvarsbygg er negativ til å koste noe på eiendommen. Vi i klubben sitter med inntrykket av at Kjeller-stripa nærmest er en klamp om foten, sa Lien i forkant av møtet.

Han mener også at usikkerheten rundt dette brukes imot verkstedet når de ønsker å få ansatt eller tildelt flere stillinger for å klare oppdragene. De siste årene har verkstedet vært kraftig underbemannet. Løsningen har vært omfattende innleie.

Uventet motbør

– Vi ferdige med tungt vedlikehold her, hvis flystripa må bort, framholder klubblederen. Flymotorene må kunne testes – det nytter ikke bare å jobbe med dem inne i verkstedet.

Dersom flystripa blir solgt, frykter vi at verkstedets virksomhet vil bli overført til et annet sted hvor det i dag drives vanlig vedlikehold og ettersyn av jagerfly og helikoptre, antar han. I dag har Luftforsvarets Hovedverksted 430 ansatte.

Da lokalpolitikerne flagget sine tanker om utbygging, ble klubblederen intervjuet i Romerikes Blad og luftet da sin bekymring for framtida på Kjeller. Det vakte betydelig oppsikt at den forrige toppsjefen for Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) gikk ut med et leserinnlegg, der han støttet kommunen.

– Han har samme agenda i dag som da han var FLO-sjef, er Bjørn Liens lakoniske kommentar.

Fortsatt uklart

– Hva fikk dere ut av møtet i går? – Ordfører Anita Orlund sa at kommunen ønsker en bedre dialog med Forsvarsbygg om utnyttelse av arealer som Forsvaret eier, uavhengig av flystripa. Kommunen ønsker oss til stede på Kjeller så lenge Forsvaret ønsker det. Men småflyhavna er ikke de særlig begeistret for.

Forsvarsdepartementet mener vi er en litt negative i våre antakelser om hva som vil skje med flystripa. Politisk rådgiver Ragnhild Mathisen påpekte at det ikke er gjort noe vedtak i Regjeringen om at flystripa skal vekk. Hun presiserte at departementet heller ikke har tenkt å foreslå noen nedleggelse.

Flyvalg vil avgjøre

Fra FLO Systemstyring vi fikk vel også inntrykk av at vi er litt tidlig ute med å ”krisemaksimere” . Det ble sagt at det er mange år til F-16-flyene skal skiftes ut, fra 2015 til 2020. Jeg syns ikke dette er mange år, tvert om, det er veldig kort tid i en slik sammenheng, sier Bjørn Lien.

Fra Systemstyring ble det også sagt at flystripas framtid er avhengig av om de nye jagerflyene i det hele tatt vil kunne lande på Kjeller, forteller han.

–Usikkerheten rundt valg av jagerfly og hva som tilfaller oss av vedlikehold, er trolig veldig avgjørende for hvorvidt flystripa skal beholdes i framtida, konkluderer klubblederen.

Annonse

Flere saker

Annonse