JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samarbeid om lærerutdanning

Lærerutdanningene i nord innleder et tettere samarbeid.

Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Bodø, Høgskolen i Finnmark og Universitetet i Tromsø har i dag inngått samarbeidsavtale om grunnskolelærerutdanning i Nord-Norge.

Formålet er at de fire utdanningsinstitusjonene er i større grad skal utnytte hverandres ressurser og kompetanse.

I forbindelse med utviklingen av de nye nasjonale grunnskolelærerutdanningene, legger Kunnskapsdepartementet opp til et regionalt samarbeid mellom institusjonene.

Institusjonene i hver region er blitt oppfordret til å inngå egen samarbeidsavtale og departementet har bevilget fem millioner kroner til samarbeidstiltak i region Nord-Norge.

I rundskrivet «Nasjonale rammer for de nye grunnskolelærer-utdanningene» presenterer departementet flere utfordringer, blant annet knyttet til kvalitet og kapasitet.

Departementet ser det derfor som nødvendig å samarbeide tett med de ulike lærerutdanningsinstitusjoner, slik at regjeringens mål om en forbedret grunnskolelærerutdanning kan nås.

I denne forbindelse er landets lærerutdanningsinstitusjoner delt inn i skes regioner. Region Nord Norge består av Høgskolen I Bodø, Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Finnmark og Universitetet i Tromsø.

I region Nord-Norge kommer lærerutdanning til å bli gitt som både 4-årige og 5-årige løp.

Ifølge samarbeidsavtalen skal det nedsettes en egen prosjektgruppe som skal legge fram konkrete muligheter for å flytte studenter mellom utdanningsinstitusjonene – altså mellom Universitetets nye 5-årige Master i lærerutdanning og de ulike 4-årige løp ved de andre utdanningsinstitusjonene.

Samarbeidsavtalen viser også til flere samarbeidstiltak som settes i gang umiddelbart:

- Studentmobilitet og arbeidsdeling

- Teknologistøttede og fleksible utdanningstilbud

- Samarbeid om småfag

- Internasjonalisering

- Forsknings- og utviklingsarbeid

- Rekruttering til læreryrket

Samisk høgskole får mulighet til å delta i arbeidsgruppene, der det er naturlig og kan etter nærmere dialog med partene tiltre avtalen på et senere tidspunkt. (ANB)

Annonse
Annonse