JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Trekk tilbake etikkprisen

For tre år siden fikk konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive (KA) Rotarys etikkpris. Nå vil han kutte lønna til KA-ansatte i Ohio med 40 prosent. – Etikkprisen må trekkes tilbake, krever nestleder Michael Hall i Raufoss Jern og Metall.

frode.ronning@lomedia.no

Kongsberg Automotives (KA) krav om kraftige lønnskutt til arbeiderne ved fabrikken i Ohio i USA vekker oppsikt i den norske bildelindustrien.

Ohio-arbeiderne har fått beskjed om enten å være med på kraftige lønnskutt eller å akseptere at produksjonen flyttes sør for grensa – til Mexico.

Nestleder Michael Hall i Raufoss Jern og Metall er sterkt kritisk til konsernsjef Olav Volldal, men mener dette ikke er et enkeltstående tilfelle

– Det er slik selskaper som Kongsberg Automotive driver. Dette er utpressing av arbeidsfolk.

Hall mener Volldal burde levere tilbake etikkprisen han fikk.

Bekymring på Raufoss

Michael Hall forteller at mange ansatte og tillitsvalgte på Raufoss ser med bekymring på det Kongsberg Automotive gjør ved virksomheten i byen Van Wert i Ohio.

– Det er seks produksjonssteder for bildeler her på Raufoss, og vi føler presset på lønns- og arbeidsvilkår før hver ny kontrakt signeres, sier Hall.

Han forteller at ledende bilprodusenter som Ford og General Motors har presset underleverandørene i alle år, men at dette presset har økt ytterligere i det siste.

– Det har blitt så tøft at mange store underleverandører til bilindustrien har trukket seg ut, sier Hall.

Han er redd for smitteffekten hvis Kongsberg Automotive lykkes i å kutte lønningene på fabrikken i Ohio med 40 prosent.

Økt effektivitet

Hall mener ansatte i leverandørindustrien stadig må jobbe for økt effektivitet og produksjonsforbedringer.

– Men det går ei grense når ledelsen forsøker å med redusere de tariffestede lønningene. Derfor er det stor vilje på Raufoss til å støtte de utestengte arbeiderne i Ohio, sier Hall.

Snartur til Sverige

Hall viser til at Kongsberg Automotive er raske med å flytte hvis de kan tjene på det.

I tettstedet Åmotsfors, rett over svenskegrensa, og omtrent ti mil fra Oslo, kom Kongsberg Automotive i 2000. Kommunen bygde nye lokaler som Kongsberg Automotive fikk leie til langt under markedspris.

Allerede høsten 2007 startet KA flyttingen til Polen, og de siste maskinene ble sendt ned etter nyttår 2008.

Rådmann Bo Nilsson bruker nå mye av arbeidstida til å skaffe ny virksomhet som kan fylle de tomme fabrikkhallene.

– For høye kostnader

Pressetalsmann Ronny Lie i Kongsberg Automotive går ikke med på at sju år er kort tid.

– Vi var ikke inn og ut, hvis det var det du antyder. Det ble en etablering, men som viste seg å ha for høyt kostnadsnivå. Vi produserte setevarmere, og de fleste konkurrentene har produksjon i lavkostland, forklarer Lie.

Også i tettstedet Märsta utenfor Stockholm er det nedlegging på gang. 13. august ble det kjent at Kongsberg Automotive overføre produksjonen til England og Italia.

Ronny Lie sier alle ansatte i Åmotsfors som ønsket det har fått nye jobber

327 arbeidere på Kongsberg Automotives fabrikk i Van Wert i Ohio har siden 2. april vært stengt ute fra sin egen arbeidsplass.

Da arbeiderne og Union Steelworkers (USW) sa nei til kravet om 40 prosent lønnsreduksjon, svarte KA-ledelsen med lockout og vakter.

De ansatte blir erstattet med innleid arbeidskraft som hver dag busses inn i fabrikken. Nå skal 177 av arbeidsplassene flyttes til Mexico.

Arbeiderne føler seg ført bak lyset av Kongsberg Automotive som tok over fabrikken 27. desember i fjor.

Fem tillitsvalgte fra Ohio var i Norge i starten av august, men fikk ingen innrømmelser fra Kongsberg-ledelsen.

Annonse
Annonse

327 arbeidere på Kongsberg Automotives fabrikk i Van Wert i Ohio har siden 2. april vært stengt ute fra sin egen arbeidsplass.

Da arbeiderne og Union Steelworkers (USW) sa nei til kravet om 40 prosent lønnsreduksjon, svarte KA-ledelsen med lockout og vakter.

De ansatte blir erstattet med innleid arbeidskraft som hver dag busses inn i fabrikken. Nå skal 177 av arbeidsplassene flyttes til Mexico.

Arbeiderne føler seg ført bak lyset av Kongsberg Automotive som tok over fabrikken 27. desember i fjor.

Fem tillitsvalgte fra Ohio var i Norge i starten av august, men fikk ingen innrømmelser fra Kongsberg-ledelsen.