JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha leksehjelp på ungdomsskolen

Leksehjelp, mer praksis og bruk av sosiale medier er noen av tiltakene kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) foreslår for å bedre ungdomsskolen.

– Arbeidet mot frafall i videregående opplæring må begynne tidlig. Elever som sliter med fag og motivasjon på ungdomstrinnet har et dårlig utgangspunkt for videregående opplæring, sier statsråden.

Hun vil blant annet utvide forsøket med arbeidslivsfag som alternativ til andre fremmedspråk i ungdomstrinnet, og flere skal få tilbud om å delta i elevbedrift.

– Teoritrøtte elever trenger fag som gir mestring og trivsel. Derfor har vi utvidet forsøket med å erstatte andre fremmedspråk med arbeidslivsfag. Ikke for at noen skal trenge å lære mindre, men for å gi flere muligheten til å lære bedre, sier Halvorsen.

– Ikke langt nok

Anne Tingelstad Wøien (Sp) i utdanningskomiteen på Stortinget er glad for at søkelyset rettes mot det hun kaller «det glemte trinnet», men mener Halvorsen skulle gått enda lengre.

– Kunnskapsministeren burde ha fjernet kravet om et obligatorisk fremmedspråk i tillegg til engelsk. Mange elever sliter med de teoretiske fagene og burde i stedet fått muligheten til å vise at de er gode til noe, samme om det er snekring eller spansk, sier Wøien.

Åtte tiltak

Mandag lanserte kunnskapsministeren åtte tiltak for en mer praktisk og virkelighetsnær ungdomsskole. For at lærerne skal få høyere kompetanse kommer det fra høsten en egen ungdomsskolelærerutdanning, i tillegg til tilbud om etterutdanning.

Halvorsen mener at alle kommuner bør etablere tilbud om leksehjelp på ungdomsskolen og oppfordrer skolene til å gi foreldre kursing i leksehjelp. Hun vil også bedre foreldresamarbeidet i ungdomsskolen.

Statsråden mener også at det er viktig med en mer praktisk og variert undervisning for å nå fram til elever som sliter med motivasjonen, og vil at ungdommen selv skal komme til orde.

– Ved å ta utgangspunkt i den hverdagen ungdom selv lever i, de interessene de dyrker og det de bruker tid på, kan vi oppnå mer. Sosiale medier, musikk, film og litteratur kan bidra til en mer spennende undervisning, sier Halvorsen. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse