JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Refser bensinstasjonene

Betjeningen ved bensinstasjonene må kunne mer enn å servere boller og pølser, mener NAF.

runar.norstad@anb.no

58 prosent av norske bilister er svært misfornøyd eller misfornøyd med servicenivået hos bensinstasjonene.

Bare 12 prosent mener at det er bra eller svært bra, viser en undersøkelse InFact har utført for Norges Automobil-Forbund (NAF), der bilførere uavhengig av NAF-medlemskap er spurt.

– Bør tas på alvor

– NAF har i lang tid etterlyst service og kompetanse på bil og bilprodukter ved bensinstasjonene, og bransjen bør nå ta på alvor at forbrukerne er så misfornøyde, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Engebretsen mener at forbrukere og kunder må kunne forvente at personalet ved bensinstasjonene har nødvendig kunnskap om bilproduktene de selger.

– De bør ha et servicenivå som er tilfredsstillende. Kundene er først og fremst bilister, og da er det rimelig at betjeningen kan mer enn å servere boller og pølser, mener han.

– Sikker bilkjøring

I spørreundersøkelsen kommer det klart frem at 47 prosent av bilistene mener at utvalget av bilrekvisita er svært dårlig eller dårlig på bensinstasjonene.

55,7 prosent av bilistene forventer blant annet at betjeningen har kunnskap om å skifte lyspærer på bilen. Nesten like mange mener at betjeningen skal kunne skifte vindusviskere.

– Tallene viser klart at mange bilister forventer at de skal kunne få hjelp. Forbrukerne handler for store summer hos landets bensinstasjoner hver eneste dag, og da mener vi at bensinstasjonskjedene bør merke seg at kundene deres vil ha et annet servicenivå på bilrelaterte spørsmål. Riktig veiledning og kompetanse om bilproduktene bidrar også til mer miljøvennlig og sikker bilkjøring, sier Jan Ivar Engebretsen.

Også i 2008 og 2009 undersøkte NAF servicenivået ved bensinstasjonene. Resultatene avslørte også da manglende kunnskap og service om selv enkle bilrelaterte spørsmål. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse