JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kritisk til lyntog i Norge

Tidligere konsernsjef i NSB, Osmund Ueland, er sterkt kritisk til å utrede lyntog i Norge.

Han mener egne traseer for høyfartstog ikke er realistisk.

Ueland viser til at Stortinget vedtok en strategi om utbygging av Intercity-triangelet i 1997, og at svært lite har skjedd siden da.

– Lite troverdig

– Her skaper man forventninger når det ikke er penger til å ta pendlerne på alvor. Hva slags signaler sender man da, spør Ueland, og legger til at det er lite troverdig å bruke tid og penger på en slik utredning.

Men han er ikke bare negativ:

– Det ville være positivt hvis man kombinerte den planlagte utbyggingen av Intercity-triangelet med en høyhastighetsbane for eksempel fra Oslo til København, og gjorde det mulig å kjøre tog i 250 km/t på strekningen Oslo-Halden. Men egne traseer for høyhastighetstog er fullstendig urealistisk, sier han.

Ueland fungerer for tiden som rådgiver for Østfold fylkeskommune og Jernbaneforum Øst.

Får to år på seg

Jernbaneverket fikk fredag mandat til å utrede muligheten for høyfartsbane i Norge, og det skal brukes 50 millioner kroner på prosjektet. Allerede om to år skal utredningen være ferdig.

– Det er høy fart over denne utredningen, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger da hun fikk oppdraget av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Målet er å få med resultatene fra utredningen i en stortingsmelding som legges fram tidlig i 2013.

Selv om utredningsarbeidet settes i gang snarlig, er det ikke dermed sagt at det går mot lyntog i Norge. Blant alternativene som også skal utredes, er en videreføring av dagens jernbanepolitikk, altså en løsning som bygger på det eksisterende jernbanenettet.

– Holder folk for narr

Natur og Ungdom mener denne utredningsrunden må bli den siste, og at byggingen må komme i gang med en gang stortingsmeldingen kommer.

– Klimaendringene venter ikke, og det haster å flytte folk ut av bilene og flyene, og inn i togene, sier miljøorganisasjonens leder, Ola Skaalvik Elvevold.

Bård Hoksrud, 2. nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité mener regjeringen holder folk for narr.

– Dette er å kaste 50 millioner kroner ut av vinduet, sier han. - Utredningen tar bort fokuset fra det det egentlig handler om, nemlig å modernisere det jernbanenettet man har, sier han. (ANB-NTB)

En videreføring av dagens jernbanepolitikk

En mer offensiv videreutvikling av eksisterende infrastruktur

Høyhastighetstog som delvis bygger på eksisterende nett

Høyhastighetstog på separat linjenett

Strekningene som skal utredes er: Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm, Bergen-Haugesund/Stavanger

Annonse
Annonse

En videreføring av dagens jernbanepolitikk

En mer offensiv videreutvikling av eksisterende infrastruktur

Høyhastighetstog som delvis bygger på eksisterende nett

Høyhastighetstog på separat linjenett

Strekningene som skal utredes er: Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm, Bergen-Haugesund/Stavanger