JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Biodiesel fra norsk skog

Norske Skog og Xynergo skal samarbeide med tyske CHOREN Industries om et prototype-anlegg for 2. generasjons biodiesel. Det skal reises i tilknytning til Norske Skog Follum.

– Vi arbeider med andre generasjon biodiesel. Den skal ikke lages av raps eller andre landsbruksprodukter, sier direktør i Xynergo, Klaus Schöffel, til Magasinet for fagorganiserte. – Dette blir syntetisk diesel laget av skog – det vil si lavkvalitets virke, pluss rivings- og returmateriale fra byggebransjen.

Xynergo eies av Norske Skog, Viken Skog, Allskog, Mjøsen Skog og Statskog.

Kjent teknologi

Schöffel forteller at produksjon av syntetisk biodiesel laget av virke ikke kommersiell i dag, men delprosessene er kjent. – Problemet er at delprosessene ikke har blitt satt sammen til et kommersielt anlegg. Ikke før nettopp nå, i Tyskland, sier Schöffel.

I dag ble det kjent at det tyske selskapet CHOREN Industries vil gå inn i et samarbeid med Xynergo om å utvikle en prototype. CHOREN er selskapet som i vår satte opp et fullskala anlegg i Tyskland.

Bærekraftig

Prototypeanlegget ved Follum vil kreve 50-70.000 tonn tørt virke i året. Det vil gi 13.000 tonn xyn-diesel. Schöffel opplyser at leveranse av råstoff til anlegget ikke ansees som problematisk. Men et fullskala anlegg vil kreve mer virke: 1 million tonn i året.

– Er det mulig å få ut så mye lavkvalitetsvirke fra norske skoger?

– Det er klart at å ta ut store mengder virke med ulik kvalitet kan ha en innvirkning på skog og skogsdrift. Xynergo ønsker at uttaket skjer på en slik måte at gjenveksten i skogen ikke skades og at biologisk mangfold opprettholdes. Derfor har vi allerede etablert et samarbeid med forskermiljøene på Ås. Vi ønsker å bidra til at Levende Skog-standarden i Norge også skal omfatte uttak av lavt gradert virke, forteller Schöffel.

Miljøgevinst

I følge Xynergo vil et fullskala anlegg kunne produsere ca 15 prosent av det samlede årlige dieselbehovet i norsk veitransport. Denne dieselen vil ha potensial til å redusere CO2 med over 90 prosent sammenliknet med fossil diesel.

Prototype-anlegget skal reises ved Norske Skog Follum i løpet av 2010. Et fullskala-anlegg kan stå oppe i 2014 og gi arbeid til 500 – 600 mennesker, inkludert skogsarbeidet. Det er ikke tatt stilling til lokaliseringen av et slikt anlegg.

Håper på støtte

Klaus Schöffel og Norske Skog håper at staten vil være med på en risikoavlastning, og sørge for stabile rammebetingelser ved utvikling av syntetisk biodiesel fra trevirke. Som eksempel nevner han innblandingspåbud – at all diesel skal inneholde en viss prosent biodiesel.

– Et fullskala anlegg vil gi et viktig bidrag til at Norge når sine klimamål. Vi har nå sjansen til å gjøre veitransport mer miljøvennlig. Det må være riktig å satse – også fra myndighetenes side, sier han.

Annonse
Annonse