JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Lyntog-utredning må gi resultater

Jernbaneverket skal bruke 50 millioner kroner på å vurdere høyhastighetsbaner. Pengene må ikke gå ut over andre prosjekter, og bør ende med et konkret forslag om utbygging, mener Jernbaneforbundet.

oystein@lomedia.no

Selve utredningsarbeidet blir lyst ut på internasjonalt anbud, med et budsjett på 50 millioner kroner. I mandatet fra Samferdselsdepartementet står det at utgiftene dekkes ”innenfor rammen av Jernbaneverkets budsjetterte planmidler”. I årets budsjett er det tatt høyde for kostnadene med 30 millioner kroner.

Friske midler

– Dette må i hvert fall ikke gå ut over andre utredninger som ligger inne i Nasjonal transportplan. For øvrig er det prisverdig å sette i gang en utredning om høyhastighet igjen, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Nå må det bli resultater, mener han. – Viktigst av alt er at når utredningen er ferdig, og Nasjonal transportplan skal revideres og være klar i 2014, så må det ligge et konkret forslag i den nye planen om én trasé som bygges ut. Hvis det brukes 50 millioner kroner på en utredning, og det bare kommer nye utsettelser vil jeg kalle hele arbeidet en fiasko, sier Kjell Atle Brunborg.

To år

Utredningen blir lagt til en egen prosjektorganisasjon, og arbeidet skal gi anbefalinger til ulike strategier for utviklingen av persontogtransport på lange strekninger i Sør-Norge. Jernbaneverket skal ha ferdig sin tilråding innen 1. februar 2012. Anbefalinger og relevante resultater skal inn i forslaget til Nasjonal transportplan for neste tiårsperiode, 2014–2023. Stillingen som prosjektleder er utlyst med søknadsfrist 17. mars.

Omfattende

Fire ulike alternativer skal vurderes, fra å videreføre dagens nett til å foreslå utbygging, delvis på eksisterende nett eller på egne linjer. De aktuelle strekningene er mellom Oslo og Gøteborg, Stockholm, Kristiansand–Stavanger, Trondheim og Bergen. I tillegg skal Bergen–Haugesund–Stavanger utredes i kombinasjon med Oslo–Bergen og Oslo–Kristiansand–Stavanger.

Annonse

Flere saker

Annonse