JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppgitt over Kleppa

At Posten og NSB ikke klarer å samarbeide er et politisk nederlag for samferdselsministeren, mener Knut Arild Hareide i KrF.

Høyre krever handling og tilbyr samarbeid.

– Jeg er mildt sagt oppgitt. Posten og NSB har samme sjef, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Da er det utrolig at de ikke klarer å samordne seg, sier leder Knut Arild Hareide i transport– og kommunikasjonskomiteen på Stortinget til NTB.

Posten varslet onsdag at selskapet vil flytte store deler av godstrafikken fra bane til bil, etter det som blir beskrevet som lange perioder med upålitelighet fra NSBs side. Fra før er det kjent at det private transportselskapet Schenker har gjort det samme.

Ja til samarbeid

– Nå må vi få se politisk handlekraft for å få gjenopprettet tilliten til NSB og Jernbaneverket, sier samferdselspolitisk talskvinne Ingjerd Schou fra Høyre.

Hun framholder at det er 50 år med forsømt vedlikehold som nå kulminerer i tidvis nestenkollaps i så vel persontrafikken som godstransporten. I det ligger også en erkjennelse av at problemene ikke utelukkende er den rødgrønne regjeringens skyld. Selv var hun medlem av den siste regjeringen til Kjell Magne Bondevik (KrF).

– Høyre blir gjerne med i et langsiktig og forpliktende politisk samarbeid for å sikre kontinuitet i vedlikeholdet av jernbanen. Vi har dessuten foreslått et nasjonalt vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner, men det ville ikke regjeringen være med på, sier Schou.

Klandrer ikke Posten

Verken Schou eller Hareide klandrer Posten for å bryte med NSB, men mener problemet ligger i Samferdselsdepartementet. Situasjonen må ikke bli et langvarig problem, mener Hareide.

– Vi må sikre at Posten bruker jernbanen i tråd med ambisjonene om mest mulig miljøvennlig godstransport. Dette er en helt håpløs situasjon, som komiteen kommer til å drøfte under budsjettbehandlingen. Det er departementets skyld at NSB ikke klarer å gi et godt nok tilbud, sier han. (ANB–NTB)

Annonse
Annonse