Raser mot taxfree-forslag
Høyre stiller seg kritisk til et forslag om å fjerne taxfree-salget. Actis mener derimot at det er et godt forslag.
Fredag skrev Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) at regjeringen vurderer å stoppe muligheten til taxfree-salg på flyplasser og om bord i fly og ferger som går fra utlandet. Dette er ett av innsparingsforslagene som finansminister Sigbjørn Johnsen har lansert i arbeidet med statsbudsjettet for 2011.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Avgiftspolitisk talsmann i Høyre, Arve Kambe, men forslaget bør låses inn i en skuff.
– Forslaget er smålig, slår han fast.
– Taxfree-ordningen er en ventil i Norges høye avgiftsnivå og er noe de fleste av oss gleder oss til å benytte i forbindelse med velfortjente ferier, sier Kambe.
Finansierer flyplasser
Taxfree-ordningen gir store inntekter for Avinor, penger som i neste omgang brukes til å finansiere de mange ulønnsomme flyplassene her i landet. Det er i realiteten taxfree-salget ved de fire store flyplassene her i landet som redder de 42 ulønnsomme flyplassene i distriktene.
– Uten taxfree vil mange utbyggingsplaner på norske flyplasser stå fare, påpeker Kambe.
I årets statsbudsjett bruker politikerne nesten 150 milliarder oljekroner til mange gode formål. Dette er 45 milliarder kroner mer enn det oljepengebruken skal være i et normalår. Ifølge den såkalte handlingsregelen skal det brukes fire prosent avkastning av oljefondet i et normalår. Finansminister Sigbjørn Johnsen har sagt at man må komme tilbake på fireprosenten.
– Regjeringen gikk til valg på å ikke øke avgiftene, så dette taxfree-forslaget må det finnes en låsbar skuff til. De må heller fokusere på å kutte kostnader fremfor å øke skatter og avgifter, sier Kambe.
– Godt forslag
Men det finnes også de som mener Johnsens forslag er bra.
– Den voldsomme veksten i taxfree gjør at man nå bør vurdere om ordningen bør avskaffes, sier Anne-Karin Kolstad, generalsekretær i Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan.
Ifølge paraplyorganisasjon for frivillige organisasjoner og sammenslutninger innen rus- og avhengighetsspørsmål vokste Avinors inntekter som kommer fra avgiftsfri handel fra 1,1 milliard til over 1,5 milliarder kroner fra 2006 til 2008.
– Den avgiftsfrie handelen i Norge har vokst mye fordi den har vært nesten uten politisk styring. De siste årene har Avinor tatt seg til rette og lagt taxfree-butikkene slik at alle passasjerer må gå igjennom disse hvis de skal gå korteste vei til gate. Vi har også sett eksempler på at butikkene forsøker å få kundene til å handle mer om de ikke har kjøpt hele kvoten sin, sier Kolstad. (ANB)