JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kostbart med verneombud?

Regjeringen vil innføre en ordning med regionale verneombud og antydet allmenngjøring av tariffavtaler. Begge forslagene kan koste hotell- og restaurantnæringen dyrt, mener NHO Reiseliv.

NHO Reiseliv finner det oppsiktsvekkende at regjeringen vil innføre en ordning med regionale verneombud i hotell- og restaurantbransjen, særlig fordi en rapport som Arbeids- og Inkluderingsdepartementet bestilte, anbefalte noe annet.

– Vi er kjent med at en ECON-rapport ga en negativ konklusjon på hvorvidt regionale verneombud bør innføres, sier Jostein Hansen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv, til organisasjonens nettsted.

– Verneombudenes oppgaver, kostnader og finansieringsordning skal utredes nærmere. I byggebransjen, hvor en slik ordning allerede er innført, innebærer dette at bedriftene innbetaler 0,065 % av brutto lønnskostnader til ordningen, påpeker Hansen.

Allmenngjøring på nye områder?

– Regjeringen foreslår også at saksbehandlingsreglene og kravet til dokumentasjon endres slik at det blir enklere å allmenngjøre tariffavtaler. Det signaliseres at det er ønskelig med allmenngjøring i nye bransjer, slik som hotell og restaurant og renholdsbransjen.

– Dette innebærer i så fall en politisk detaljstyring av lønnsbetingelser og lønnsnivå i den enkelte bedrift. En slik styring er uheldig, sier Hansen.

Uheldige forslag

Han legger til at forslagene ikke minst er uheldige sett i lys av de store utfordringene næringen står ovenfor som følge av skjerpet konkurranse og finansiell uro.

– Da bør det være et mål å styrke bedriftenes lønnsomhet - ikke undergrave den med nye pålegg, avslutter NHO Reiseliv-direktøren.

– Ikke overraskende

Det kommer ikke som en overraskelse på Fellesforbundet at NHO Reiseliv er imot både ordningen for regionale verneombud og eventuell allmenngjøring av tariffavtaler i bransjen.

– Vi er kjent med at NHO Reiseliv stilte seg negative til en ordning med regionale verneombud da de ble forespurt av Econ, som gjennomføre undersøkelsen på vegne av departementet. Derfor er vi ikke overrasket over NHO Reiselivs respons på tiltakene som nå er blitt lansert, sier Clas Delp, forbundssekretær i Fellesforbundet med ansvar for bransjeområdet hotell, restaurant og reiseliv, til magasinett.org.

– Vi er helt uenige i NHO Reiselivs oppfatning om arbeidsmiljøets stilling i bransjen. Vi mener helt klart at både bedriftene og de ansatte har behov for en bedre og mer systematisk oppfølging på dette området, poengterer Delp.

– Behov for tiltak

– Når en bransje ikke klarer å håndtere arbeidsmiljøarbeidet på en tilfredsstillende måte på egen hånd, så er det behov for tiltak. Jeg skulle derfor ønske at arbeidsgiverne kunne se litt mer positivt på å få etablert ordninger som vil være en ressurs for begge parter, understreker forbundssekretæren.

Store utfordringer uten overgangsregler

– Når det gjelder allmenngjøring, så har vi registrert at hotell- og restaurantbransjen nevnes nokså spesifikt i regjeringens handlingsplan, sier Delp.

– Det er viktig at vi tar dette opp til en grundig diskusjon relativt omgående i de egnede fora, for vi står ovenfor helt andre utfordringer, også i denne bransjen, når Norge i 2009 fjerner overgangsreglene i forbindelse med EU-utvidelsen, påpeker Clas Delp.

Annonse
Annonse