JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fire av ti sluttet underveis

Fire av ti elever som startet på mekaniske fag i 2002 hadde ikke fått yrkeskompetanse etter fem år.

frode.ronning@lomedia.no

Det er fortsatt dramatisk mange elever som dropper ut av yrkesfaglig utdannelse. Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at en av fem elever som startet videregående skole i 2002 ikke hadde fått studie- eller yrkeskompetanse etter fem år.

Store forskjeller

Det er store forskjeller mellom de ulike fagene. Fire av ti elever på studieretningene mekaniske fag og trearbeidsfag sluttet underveis.

Mandag la forbundssekretær Rolf Jørn Karlsen i Fellesforbundet fram forslag fra et offentlig utvalg som foreslår en rekke tiltak for å hjelpe ungdom til å fullføre yrkesfaglig utdanning, og heve kvaliteten på utdanninga. Tallene fra SSB understreker alvoret i situasjonen

Medier og kommunikasjon best

Av de yrkesfaglige studieretningene kom medier og kommunikasjon best ut. Tre av fire elever/lærlinger fullførte på normert tid og ytterligere 7 prosent flere oppnådde vitnemål eller fag/svennebrev, målt fem år etter at de startet på grunnkurset. 6 prosent sluttet uten å gjennomføre utdanningen.

6 av 10 på normtid

57 prosent av elevene som begynte på grunnkurs i videregående opplæring høsten 2002, oppnådde studie- eller yrkeskompetanse på normert tid, målt fem år etter at de startet, mens 18 prosent av elevene/lærlingene sluttet underveis i utdanningsløpet. Dette er tilnærmet likt resultat som for de tidligere elevkullene.

12 prosent av elevene/lærlingene fullførte på mer enn normert tid og 7 prosent var fortsatt i videregående opplæring per 1. oktober 2007. 7 prosent gjennomførte hele utdanningsløpet, men oppnådde ikke noen formell kompetanse.

Annonse
Annonse