JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarer NSB mot eiendomssalg

NSB selger eiendom som kan bli nødvendig ved videre jernbaneutbygging. Gevinsten blir i hundremillionersklassen – bare i år. Men hva skjer på sikt?

Organisasjonen For Jernbane er bekymret.

– Jernbanen vil etter hvert trenge mer plass til den daglige driften, til vedlikehold av de nye togene og til bygging av flere dobbeltspor og sidespor. Salg av jernbanearealer i dag kan dermed føre til at den langsiktige utbyggingen av jernbanen settes i fare, sier leder Kjell Erik Onsrud til Dagsavisen.

Trenger store arealer

Jernbaneverket, som har ansvaret for vedlikehold og utbygging av jernbanenettet, bekrefter at etaten vil trenge mer plass i årene framover.

– Generelt sett er det viktig for Jernbaneverket at det settes av tilstrekkelig arealer langs med jernbanen slik at det sikres plass til nødvendige driftsbygninger, oppstallingsmuligheter, kryssinger og effektive vendeanlegg. Hvilke muligheter som finnes for fremtidige utvidelser av jernbanen er avhengig av tilgjengelige arealer, skriver fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i en epost til Dagsavisen.

– Jernbaneverket er også avhengig av enkel og sikker tilgang til sporet for å kunne gjennomføre vedlikehold og fornyelse. Det krever et visst minimum av arealer for effektiv trafikkavvikling til minst mulig hinder for øvrig togtrafikk, tilføyer hun.

Selger Skatt Øst-bygget

Det er Rom eiendom som står for salget av jernbaneeiendommer. Rom eiendom ble opprettet i 2001 og er heleid av NSB. Per dags dato inngår om lag 1.000 eiendommer landet rundt i selskapets portefølje. Det blir snart færre.

– I 2010 selger vi Skatt Øst-bygget i Schweigaards gate. Det er et svært, flott, prisbelønt nybygg som ligger nært et kollektivknutepunkt og som har en solid leietaker. Vi regner med en pris i hundremillionersklassen, opplyser Signe Horn, direktør samfunnskontakt og kommunikasjon i Rom Eiendom.

Skatt Øst-bygget ligger i nærheten av skinnegangen ved Oslo S. Likevel forsikrer Horn at eiendommene som blir solgt, ikke er driftsavhengige, altså at de er av betydning for framføringen av togene.

– Jeg mener For Jernbane tar grunnleggende feil. Salget av denne og andre eiendommer går ikke på bekostning av framtidig jernbane i Norge. Tvert i mot gjør inntektene fra disse salgene NSB i stand til å satse videre på jernbanen, mener Horn.

Store inntekter hvert år

I 2007 og 2008 var gevinsten ved salg av eiendommer på henholdsvis 210 og 27 millioner kroner.

Horn sier hun ikke vil si noe om fjoråret før årsregnskapet er styrebehandlet, men 2009 ble et godt år for Rom Eiendom, bekrefter hun. Dette skyldes delvis salg av eiendom.

Flere steder har salg av NSB-eiendommer ført til omfattende boligbygging tett opp til eksisterende jernbanestasjoner. Horn ser bare fordeler med dette.

– Hvis moderne mennesker skal kjøre kollektivt, må vi få på plass attraktive boligområder og kortreiste arbeidsplasser tett ved kollektivknutepunktene, sier hun.

Mener Jernbaneverket må overta

Onsrud lar seg ikke overbevise av Horns argumentasjon. Han frykter at Rom Eiendom kan bli presset til å selge eiendommer jernbanen egentlig trenger.

– Jeg vet at flere kommuner på Jæren har presset på for å få bygge ut eiendommer langs Jærbanen, områder som kan bli nødvendige blant annet ved en videre utbyggiging av dobbeltspor der, opplyser han.

Onsrud mener det nå er nødvendig med en fundamental endring for å sikre jernbanens arealbehov i årene framover.

Stasjoner, terminaler og andre eiendommer må bli overført fra NSB til Jernbaneverket. Jernbaneverket er mye bedre egnet til å forvalte disse eiendommene, sier Onsrud.

Jernbaneverket er av samme oppfatning.

– Jernbaneverket ble for en tid tilbake bedt om innspill fra Samferdselsdepartementet vedrørende eierskap av stasjoner og terminaler. Vår vurdering var at eierskapet bør ligge hos Jernbaneverket ut i fra prinsippet om nøytralitet og likebehandling av alle togselskap, skriver Endal.

Regjeringen lyttet ikke til denne anbefalingen. NSB eier fortsatt disse eiendommene – inntil de eventuelt blir solgt. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse