JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hadde lignende sak i 2006

CargoNet opplevde også i 2006 at godsvogner begynte å trille ukontrollert mot Oslo sentrum.

Et rødt lys og litt flaks gjorde at det gikk bra den gangen.

Granskerne fra 2006 er nå koblet inn. De ser store likheter mellom ulykken fire år tilbake og dødsulykken onsdag der Cato Kyrre Breistrand (58 år), Geir Atle Lind (48 år) og Leif Kåre Nordmo (66 år) mistet livet.

Administrerende direktør i CargoNet bekrefter hendelsen fra 2006.

– Jeg vet at vi har hatt en hendelse tidligere, men den vil jeg ikke kommentere så lenge denne hendelsen granskes, sier Are Kjensli til NRK.

Flaks

17. februar 2006 skjøv et skiftelokomotiv tomme godsvogner over på et ankomstspor på Alnabru. Etter at sporbremsen var satt på, ble toget koblet fra.

Etter at skiftelokomotivet hadde forlatt vognene, løsnet bremsen og vognene begynte å trille.

Heldigvis måtte lokomotivet som opprinnelig hadde lesset av, stoppe for rødt lys kun 50 meter unna. Vognene seg inn i lokomotivet, og en alvorligere ulykke ble avverget, melder NRK.

Statens Havarikommisjon ble koblet inn, og konkluderte senere med at det hadde dannet seg stålis i bremsen.

Alt gikk galt

Det er for tidlig å slå fast årsaken til dødsulykken på Sjursøya onsdag, men mye tyder på at flere ting har gått galt samtidig. Bremsesystemer som skal holde toget fast under påkobling av vogner inne på terminalen og tekniske installasjoner som skal hindre et uklarert tog å forlate terminalen har på en eller annen måte sviktet samtidig.

– Vi vet av erfaring fra tidligere ulykker at det ofte er sånn at flere ting svikter samtidig. Vi er veldig åpne for at det gjelder også her, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i divisjon for jernbanetransport i Statens havarikommisjon til NTB.

Feil på feil

Havarikommisjonen avdekket natt til torsdag at sporbremsene på det løpske godstoget løsnet ukontrollert, etter at den 16. vognen var koblet til togsettet. Dermed var det ikke noe som holdt toget tilbake da det begynte å rulle.

Og i løpet av dagen torsdag, konkluderte Jernbaneverket med at barrieren som skulle ha sendt det førerløse toget rett inn i en grushaug, virket som den skal.

– Dette er en avsporingsveksel ved utkjøringen fra terminalen som leder ethvert tog rett inn i en grushaug, med mindre trafikkledelsen rent fysisk åpner sporet fra kontrolltårnet, sier informasjonssjef Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket Øst til NTB.

Alle muligheter

Havarikommisjonen gikk torsdag ikke ut med noen teorier om hvordan eller hvorfor systemene sviktet:

– Enhver teknisk installasjon kan svikte. Om det er det som er skjedd, eller om frakoblingen av sporbremser og eventuell åpning av avsporingsvekselen skjedde som følge av en eller flere manuelle operasjoner, bevisst eller ubevisst, vet vi ikke ennå. Vi ser på alle muligheter, sier Kurt A. Olsen til NTB.

Som en del av undersøkelsesarbeidet kjørte Havarikommisjonen ulykkesstrekningen på nytt torsdag ettermiddag. Antallet vogner var det samme, men denne gangen kjørte et lokomotiv foran.

Besøkte ulykkesstedet

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) var torsdag på ulykkesstedet for å vise medfølelse overfor dem som er berørt, og for å ta ta ulykkesstedet i øyesyn.

Kleppa fikk anledning til å snakke med arbeiderne i havneområdet og se gravemaskiner som ryddet vekk vrakrester. Samtidig lovet hun at alle stener skal snus for å finne årsaken til ulykken ved Sjursøya.

– Alt som kan gjøres vil nå bli gjort for å finne ut hva som skjedde, og for at en slik ulykke ikke skal skje igjen, forsikret Kleppa.

Samtidig understreket hun at Havarikommisjonen må få ro til å gjøre arbeidet sitt, slik at den kan komme til bunns i hva som er skjedd. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse