JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever nye svar

Færre togavganger og kutt i investeringene kan bli resultatet av tidenes norske jernbanesvikt.

KrF mener den ferske transportplanen allerede er utdatert.

– Nasjonal transportplan er vedtatt på falske premisser. Regjeringen må se på NTP på nytt når jernbanedirektøren selv slår fast at dokumentet ikke holder mål, sier lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), til NTB.

Han mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er nødt til å ta nye grep etter et kvartal som jernbanedirektør Elisabeth Enger beskriver som det verste i norsk jernbanehistorie.

– Jernbanedirektøren sier det er tilstrekkelig med de 14 milliarder kronene til vedlikehold som er satt av i NTP, men understreker at tempoet i bevilgningene må forseres fra ti til fem år. Alternativet er å følge opp KrFs tidligere forslag om å gjøre Jernbaneverket om til et selskap. Da vil Jernbaneverket kunne ta opp lån og garantier uten å stoppe nødvendige investeringer, sier Hareide.

Utelukker

– Det vi nå vurderer er bare en dreining i retning av å bruke mer penger på vedlikehold mens fokus flyttes litt fra investeringene. Det vil være helt feil å bruke tid på omorganisering av Jernbaneverket nå, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NTB.

Etter alvorlige ulykker og store uregelmessigheter i togtrafikken de siste ukene, så Kleppa seg nødt til å kalle jernbanedirektør Elisabeth Enger inn til møte på den første arbeidsdagen etter påske.

Der fikk hun vite at Jernbaneverket nå ber regjeringen prioritere vedlikehold framfor nye investeringer, fordi infrastrukturen er enda dårligere enn antatt. Kutt i togavganger kan bli nødvendig for å kunne gjennomføre vedlikeholdet raskere enn forutsatt, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun ser seg nødt til å bestille en ny statusrapport om jernbanen, bare fire år etter at tyske konsulenter gjorde samme jobb.

– Konsekvensene av den dårlige infrastrukturen som ble påvist i 2006 er denne vinteren blitt verre enn vi fryktet. Norge er en liten jernbanenasjon og det er derfor naturlig med en internasjonal anbudskonkurranse når vi skal gjennomføre en ny totalvurdering av tilstanden i den norske jernbanestrukturen, sier Enger.

– Mangel på lederskap

Samferdselsministeren vil ikke si noe om hvilke investeringer som kan bli ofret til fordel for vedlikehold, men lover at Stortinget skal få en orientering i løpet av vårsesjonen.

Høyres Ingjerd Schou mener Kleppa viser manglende politisk lederskap.

– Vi trenger en ny kriseplan for jernbanen, og kan ikke vente på en ny Nasjonal transportplan. Regjeringen har avvist kontant en rekke forslag som ville ha bedret situasjonen for jernbanen. Dette gjelder blant annet forslaget om et investeringsfond på 50 milliarder kroner, kravene om en ny organisering av NSB og Jernbaneverket samt utbygging av nye jernbanestrekninger gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid, sier hun til NTB.

Venstres Borghild Tenden savner nye, konkrete løfter fra samferdselsministeren, mens Fremskrittspartiets Bård Hoksrud er i ferd med å miste all tillit til jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– Her er ingen ambisjoner, men bare tomt prat, sier Hoksrud. Han mener krisemøtene mellom statsråden og Jernbaneverket framstår som et spill for galleriet.

– Jeg har derfor begjært innsyn i møtereferatene. Kun på den måten kan vi få oversikt over hva som er drøftet og hvilke tiltak som er tenkt igangsatt, sier han. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse