Høydekrav gir økt trailertrafikk
Vegdirektoratet vil forby trailere som er høyere enn fire meter. Det vil føre til 10.000 flere trailere på veiene, sier bransjen.
kjell.werner@anb.no
– Forslaget vil redusere nyttelasten med 15 prosent på mye av transporten i skognæringen. Dette vil redusere næringens konkurranseevne og bidra til økte utslipp av klimagasser, sier næringspolitisk direktør Ellen Alfsen i Norges Skogeierforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
I dag kan trailere og tømmerbiler være 4,5 meter høye, men nå foreslås det en grense på 4,0 meter. Vegdirektoratet argumenterer med at lavere vogntog vil bidra til økt stabilitet på kjøretøyet og redusert risiko for velteulykker. Forslaget blir også presentert som en harmonisering i forhold til EU-regler.
Ser til nabolandene
– Vi mener i stedet at reglene bør harmoniseres med Sverige og Finland gjennom å innføre en grense på 60 tonn totalvekt, sier Alfsen.
Norges Skogeierforbund har sammen med Norsk Industri, Fellesforbundet, Treindustrien, Maskinentreprenørenes Forbund og Norskog sendt en høringsuttalelse der det protesteres kraftig mot å begrense høyden på vogntog til 4,0 meter.
– Dette vil årlig føre til over 10.000 flere vogntog på veiene, sier Alfsen.
Skogeierforbundet anslår at det vil dreie seg om 1.500 flere tømmerbiler, 6.200 vogntog med trelast og 2.500 flere transporter med flis.
Gode erfaringer
– Det vil være galt å harmonisere bestemmelsene om høyde på kjøretøy uten at dette ses i sammenheng med vogntoglengde og totalvekt, sier Alfsen og viser til at det meste av transporten i våre naboland foregår med 30 prosent høyere nyttelast.
I brevet fra bransjeorganisasjonene hevdes det at erfaringene med 22 meter lange tømmerbiler er svært positive.
– Disse vogntogene er konstruert slik at de sporer godt, og derfor har problemene med framkommelighet vært små, heter det i brevet hvor det også argumenteres for enda lengre vogntog i Norge.
Bane uaktuelt
Alfsen mener at det på kort sikt ikke er mulig å overføre mer av denne godsmengden over på jernbane.
– I dag er dette i svært liten grad en reell problemstilling i Norge. Jernbanetransport er konkurransedyktig på pris på lengre avstander, men kapasiteten i jernbanenettet er sprengt, sier Ellen Alfsen.
– Den reduserte nyttelasten som forslaget medfører må i det alt vesentlige kompenseres gjennom flere kjøretøyer på veiene. Det er derfor ikke gitt at forslaget om høydebegrensning fører til redusert risiko for trafikkulykker, heter det i brevet fra bransjeorganisasjonene. (ANB)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo