JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Politikerne svikter jernbanen

Eks-samferdselsminister Torild Skogsholm gir politikerne det glatte lag for håndteringen av togforfallet.

Dagsavisen har snakket med en rekke tidligere statsråder om jernbanekrisen.

2010 tegner seg allerede som et «annus horribilis» for jernbanen. Årets første måneder er rystet av endeløse forsinkelser, innstilte tog og dødsulykken på Sjursøya. Pendlernes tålmodighet er strukket til det ytterste.

– Det er ikke rart folk får politikerforakt, sier Torild Skogsholm, samferdselsminister fra 2001 til 2005 for Venstre i Bondevik II-regjeringen.

– Kaster blår i øynene på folk

Skogsholm refser både denne statsråden, forrige statsråd og stortingspolitikerne for å være altfor vage. De har ikke valgt hva som skal være viktigst for jernbanen, ifølge Skogsholm.

– Den ene dagen diskuterer de høyhastighetstog. Neste dag er de opptatt av at det er grunnleggende utfordringer med den banen vi har. Jeg synes politikerne svikter, i alle leirer, ved at de ikke tar inn over seg realitetene, sier Skogsholm.

Og realitetene er at de kan ikke få både høyhastighetstog, ny tunnel og ruste opp jernbanen på én gang, understreker hun.

– Jernbaneverket sier de ikke engang har penger til enten høyhastighetstog eller opprustning. Nå må politikerne og Jernbaneverket snakke sammen om hvordan tilstanden er, hva som skal til for å komme videre med det vi har og hva som skal til for å komme videre med høyhastighetsløsninger. Politikerne kaster blår i øynene på folk. De gir inntrykk av at man bare kan knipse med fingrene, så er togproblemet løst. Men vi er ikke der nå, sier Skogsholm.

Penger alene løser ikke krisen, det må også på plass skikkelige planer for hvordan de skal brukes, mener hun.

– Ikke satt seg inn i saken

Eks-statsråden sier hun blir oppgitt av å høre hva som sies om togkrisa.

– Jernbanedirektøren har en kjempeutfordring i å analysere tilstanden og finne ut hvordan jernbanen bør bli. Samtidig har vi politikere som ikke har satt seg inn i hvilken utfordring de står overfor og som bare snakker med store ord, sier Skogsholm.

Hun jobber fortsatt med skinnegående trafikk, nå i Kollektivtransportproduksjon AS, som administrerer buss og trikk i Oslo. Skogsholm sier hun har tro på jernbanen, men at den må fornye seg.

– Jeg må si jeg har fulgt med denne vinteren og virkelig ønsket jeg kunne vært der.

– Må ha pukk og sviller

Dagsavisen har vært i kontakt med flere tidligere samferdselsministere. Både Skogsholm, Odd Einar Dørum og Dag Jostein Fjærvoll sier Stortinget steiler når det trengs penger til vedlikehold. De hevder de hadde langt vanskeligere for å få Stortinget med seg på å prioritere opprustning enn nyinvesteringer.

Da Dørum tiltrådte som samferdselsminister for Venstre i 1997, debatterte Stortinget krengetog. Samtidig var en togstrekning i Trøndelag i så dårlig forfatning at den måtte stenges.

– Da sa jeg at krengetog ikke hjelper hvis ikke du har pukk og sviller, sier Dørum.

Vedlikehold må høyt på dagsordenen, mener han.

– Men det er mye større opinionspress for å få til noe nytt enn for å vedlikeholde det som er.

– Ikke glem krisen

Dag Jostein Fjærvoll (KrF) etterfulgte Dørum som statsråd. Fjærvoll påpeker at togforfallet strekker seg langt tilbake i tid.

– Min redsel er at når denne vinterens krise er over, blir det glemt, både av media og publikum, sier han.

Fjærvoll påpeker at det ikke hjelper å ha gode planer når de ikke følges opp med penger. Han mener store samfunnsinvesteringer må finansieres mer langsiktig enn i dag.

– Hensikten med Nasjonal transportplan var å se investeringer, drift og vedlikehold over lengre tidsperioder. Men når Finansdepartementet vinner den interne striden i regjeringen og Stortinget ikke øker bevilgningene i takt med det som er forutsatt i planene, men struper dem, får vi et tilbakeslag. Det har vi sett over tid, sier Fjærvoll.

Siden 1990 har Ap hatt samferdselsministeren i 8,5 år, Venstre i 5,5 år, KrF i ett år og Sp i 4,5 år. Verken Kjell Opseth (Ap), som var samferdselsminister i seks år, eller Terje Moe Gustavsen (Ap) ønsker å uttale seg om dagens togkrise eller om hva de gjorde for jernbanen da de var statsråder. (ANB)

I årets første uke hadde NSB en punktlighet helt ned til 34 prosent på enkelte banestrekninger

Torsdag 21. januar sto et passasjertog fast i Romeriksporten i tre timer uten strøm

Onsdag 24. mars raste 16 godsvogner ukontrollert gjennom Oslo, og tre menn mistet livet på Sjursøya. Sporbremsen som holdt vognene, løsnet, og vognene rullet forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem

Mandag 29. mars sto togene i hele landet stille i tre timer på grunn av kortslutning og brann i en datasentral ved Jernbaneverkets operasjonssentral i Trondheim. Feilen rammet det lukkede mobilnettet GSM-R og gjorde at toglederne ikke fikk kontakt med togførerne. Regelverket sier da at all togtrafikk skal stanses

Tirsdag 30. mars løsnet fire vogner fra et togsett mellom Hamar og Stange. Årsaken var at en pneumatisk ventilbryter hadde hengt seg opp. Ifølge Havarikommisjonen var det aldri noen fare for tog og passasjerer

Torsdag 1. april sporet lokaltoget fra Drammen til Dal av like ved Oslo S. Én og en halv vogn havnet utenfor skinnegangen. Det var 75 passasjerer om bord på toget, men ingen av dem kom til skade (ANB)

Annonse
Annonse

Torsdag 21. januar sto et passasjertog fast i Romeriksporten i tre timer uten strøm

Onsdag 24. mars raste 16 godsvogner ukontrollert gjennom Oslo, og tre menn mistet livet på Sjursøya. Sporbremsen som holdt vognene, løsnet, og vognene rullet forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem

Mandag 29. mars sto togene i hele landet stille i tre timer på grunn av kortslutning og brann i en datasentral ved Jernbaneverkets operasjonssentral i Trondheim. Feilen rammet det lukkede mobilnettet GSM-R og gjorde at toglederne ikke fikk kontakt med togførerne. Regelverket sier da at all togtrafikk skal stanses

Tirsdag 30. mars løsnet fire vogner fra et togsett mellom Hamar og Stange. Årsaken var at en pneumatisk ventilbryter hadde hengt seg opp. Ifølge Havarikommisjonen var det aldri noen fare for tog og passasjerer

Torsdag 1. april sporet lokaltoget fra Drammen til Dal av like ved Oslo S. Én og en halv vogn havnet utenfor skinnegangen. Det var 75 passasjerer om bord på toget, men ingen av dem kom til skade (ANB)