JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dekker reise, hotell og mat

Både SAS og Norwegian refunderer billettutgiftene og betaler hotell og mat for reisende som ikke kommer seg videre.

Samtidig har begge selskaper torsdag satt i verk et omfattende tilbud om busstransport mellom de norske flyplassene.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånevik i Norwegian sier selskapet har leid inn en flåte av busser som går mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde og Trondheim. Fra alle byene gikk det samtidig busser klokken 18 torsdag kveld.

Skånevik understreker imidlertid at de som av en eller annen grunn ikke kan gjøre bruk av transporttilbudene, vil få billetten refundert. I tillegg betaler selskapet for hotell og mat dersom det er nødvendig å overnatte.

Unntakstilstand

Det samme gjør SAS. Selskapet som sammen med det heleide Widerøe trafikkerer hele 45 flyplasser har hatt mange utfordringer, men likevel har det lykkes å finne en løsning i de fleste tilfelle.

På spørsmål om Widerøe har opplevd spesielle problemer på grunn av det rutenettet selskapet betjener, sier informasjonsansvarlig Morten Johansen at det har gått forbausende bra for dette selskapet også.

– Hele torsdag har vi hatt busser gående langs kysten mellom Trondheim og Bodø. Avstandene på Helgelandskysten har vært overkommelige og mange reisende har allerede kommet fram, sier Johansen.

Han bekrefter at Widerøe følger samme regler for refusjon som de andre selskapene.

– Vi opplever dette som en unntakstilstand. Selvsagt koster det oss mye, men det får vi ta i ettertid, sier Johansen.

Ikke forsikring

Like positivt er ikke svarene fra forsikringsselskapene.

– Vulkanutbruddet er ikke en naturkatastrofe og flypassasjerer har ikke rett til kompensasjon, mener forsikringsbransjen.

– Partikler i lufta som gjør at flyselskapene ikke vil lette er ikke omfattet av reiseforsikringen. Det er verken naturkatastrofe eller vær, etter vår mening. Passasjerer må kontakte flyselskapet og sjekke hvilke muligheter som foreligger i forhold til ombooking eller kansellering, sier direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring til Dagbladet.no.

Han sier den samme argumentasjonen gjelder dersom man har forhåndsbetalt hotell i utlandet.

Forsikringsselskapet Storebrand sa opprinnelig det samme, og oppfordret sine kunder til å kontakte reisebyrå, flyselskap eller andre steder der folk har kjøpt flybilletter.

Snudde

I løpet av dagen endret selskapet holdning og i en pressemelding torsdag ettermiddag opplyser informasjonssjef Gro Elin Hansen at Storebrand Skadeforsikring oppfatter vulkanutbruddet som en ekstraordinær situasjon og følgelig vil selskapet betale for ekstraordinære utgifter som forsikringskundene får på grunn av det stengte luftrommet.

Selskapet understreker imidlertid at de reisende først må kontakte flyselskap eller reiseoperatør før de henvender seg til forsikringsselskapet. Samme utgifter vil ikke bli dekket på to steder. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse