JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dobbelt så mange spam-klager

Norske firmaer gir blaffen i forbudet mot å forsøple forbrukerne med uønsket reklame via e-post og SMS.

runar.norstad@anb.no

Forbrukerombudet varsler nå gebyrer, etter at det har opplevd en fordobling av klager på uønsket reklame på e-post fra 1. juni i fjor og fram til i dag, sammenlignet med samme periode året før.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerer på den kraftige økningen.

– Det virker som det har etablert seg en ukultur blant en del norske firmaer der man bevisst tar sjansen på å sende ut e-postreklame uten å forsikre seg om at man har lov til dette, sier Thon.

Forbudt i ti år

Det har i snart ti år vært forbudt å «forsøple» forbrukeres personlige kommunikasjonskanaler som e-post og mobiltelefon med uønsket reklame eller spam. Likevel er det mange som ikke respekterer dette.

Etter at den nye markedsføringsloven trådte i kraft 1. juni 2009, risikerer norske spammere å bli ilagt overtredelsesgebyr dersom de bryter regelverket.

– Vi liker ikke denne utviklingen og kommer til å benytte de mulighetene vi har til å gripe inn med overtredelsesgebyr mot de verste spammerne, advarer Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet hadde forventet at den nye loven ville gi en nedgang i klager på spam.

Krever handling

Mange firmaer gjør en altfor dårlig jobb med å informere kunder om at firmaet har tenkt å bruke e-postadresser eller mobiltelefonnummer til å sende ut reklame, viser en gjennomgang av sakene Forbrukerombudet har behandlet.

– Å sende ut e-post eller SMS-reklame til kunder som ikke har fått klar og tydelig beskjed om dette og fått mulighet til å takke nei, er i strid med loven, minner Thon om.

Forbrukerombudet krever at alle næringsdrivende som ønsker å sende ut reklame på e-post eller SMS til kundene informerer klart og tydelig om dette samtidig som kunden gir fra seg personopplysninger, for eksempel i samme skjermbilde på en nettside. Kunden skal da også samtidig ha mulighet til å si nei til markedsføringen, er den krystallkare beskjeden.

Kjøper databaser

– Firmaer som ønsker å sende ut reklame på e-post og SMS må gjøre en bedre jobb på forhånd for å unngå lovbrudd. De som enten ikke vil eller klarer dette, risikerer nå strengere reaksjoner enn tidligere, advarer Bjørn Erik Thon

Han viser spesielt til at en del firmaer har bygd opp såkalte samtykkedatabaser der de hevder å ha innhentet tillatelse fra et stort antall personer til å sende ut reklame på e-post og SMS.

– Vi har sett en rekke saker der næringsdrivende har kjøpt tilgang til slike databaser og sendt ut reklame i den tro at mottakerne har samtykket. Ofte har det vist seg at så ikke er tilfelle. Firmaet har i stedet for positiv respons fra nye kunder, endt opp med klagestorm og inngrep fra oss, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse