JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togtoppene ser lys i tunnelen

Kjærlighetserklæringer og milliardløfter sto i kø under tirsdagens togdebatt i Stortinget.

Politikere fra alle partier lover nå å satse stort på jernbanen i årene framover.

– Det er lys i tunnelen, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– Det ser ut til at en mørk vinter er blitt fulgt av en lys vår, legger NSB-sjef Einar Enger til.

De to togtoppene fulgte stortingsdebatten om vinterens togproblemer med stor interesse. At politikere fra alle partier lovpriser toget og lover å følge opp med milliardbevilgninger, er ikke hverdagskost.

– Det er veldig positivt med et stort engasjement for jernbanen, og vi må forutsette at det som sies i stortingssalen også blir fulgt opp i statsbudsjettene som ligger foran oss, sier Einar Enger til NTB.

Endret NTP

SVs Hallgeir Langeland er Stortingets kanskje mest profilerte togentusiast. Også han har oppdaget en endret tone i samferdselsdebatten.

– Jeg har fått selskap på en banehalvdel som jeg stort sett har hatt for meg selv. Det er hyggelig, men så er det jo enklere å komme med løfter når man sitter i opposisjon, sier Langeland.

Å sitte i regjering later ikke til å være et hinder for fagre løfter. Tirsdag ba nemlig SV egen regjering sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen, uten at det går utover investeringene.

– Det må komme betydelig med friske midler til vedlikehold allerede i revidert nasjonalbudsjett, sier Langeland til NTB.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier at behovet for vedlikehold skal vurderes i revidert nasjonalbudsjett. Hun åpner for å utsette toginvesteringer i Nasjonal transportplan og heller bruke pengene på vedlikehold. Særlig mer konkret ble hun ikke i Stortinget tirsdag.

– En eventuell endring i innfasingen er en så stor sak at det må vi komme tilbake til Stortinget med. Jeg vil ikke forskuttere hvilke enkeltstrekninger det kan være snakk om, sa Kleppa.

– Ligger fast

Alvorlige ulykker og hyppige forsinkelser gjorde at Jernbaneverket tidligere denne måneden slo fast at kvartalet som ligger bak oss, er det verste i norsk jernbanes historie.

Fra flere hold er det kommet krav om friske midler og nye tiltak mot togproblemene. Samferdselsministeren understreker imidlertid at Nasjonal transportplan ligger fast, og at det ikke er snakk om å droppe planlagte prosjekter, selv om det kan bli enkelte utsettelser.

– Vi skal bruke 92 milliarder kroner på jernbanen de neste ti årene. Det er et stort løft. Jeg må minne om at det siste Bondevik II-regjeringen gjorde var å kutte i jernbanebudsjettet, sa Kleppa, som gjentok at det ikke blir aktuelt å utsette dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

Statsråden lovet også å gjøre sitt for å framskynde nødvendig vedlikehold fra ti til åtte år, slik Jernbaneverket har åpnet for. For å få til dette, må togreisende i perioder regne med driftsstans på enkelte strekninger.

– Privatallergi

Debatten om Kleppas redegjørelse om vinterens togproblemer ble utsatt som følge av dødsulykken på Sjursøya 24. mars. Regjeringen fikk på ny kritikk fra opposisjonen for ikke å åpne for offentlig-privat samarbeid eller sørge for en omorganisering av Jernbaneverket, slik at etaten kan ta opp lån og garantier på samme måte som NSB.

– Regjeringen har privatallergi, sier Høyres leder Erna Solberg.

Venstres Borghild Tenden er heller ikke like optimistisk på togets vegne som NSB-sjefen og jernbanedirektøren. Hun er skuffet over at partiet bare fikk støtte fra Frp til forslaget om ny togtunnel gjennom Oslo samt oppgradering av skinnegangen på strekningen Oslo S-Asker/Ski/Lillestrøm.

– Jernbanesatsingen spriker like mye som før. Det er lett å si at man ønsker å satse på toget, men da må man også stemme for gode og konkrete forslag når de foreligger, sier hun. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse