JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan ikke fly unna asken

Selv om vulkanen på Island ser ut til å ha roet seg, kan den fort skape nye problemer for europeisk luftfart.


21.04.2010
20:45
16.12.2013 13:06

Og flyselskapene mangler fortsatt gode løsninger på hvordan de skal sno seg unna askeskyene.

Forrige gang vulkanen under isbreen Eyafjallajökull hadde utbrudd, i 1821, sprutet den jevnlig ut askeskyer i et par år. Dersom historien gjentar seg, kan aske fra Island nå Fastlands-Europa hver gang vinden blåser fra nord eller vest. Det igjen vil medføre nye problemer for flytrafikken.

Så hva gjør man da? Finnes det måter å overvinne naturkreftene på, eller i hvert fall sno seg unna dem? Nei, dessverre, mener eksperter på fly og luftfart.

Under

Flyselskapene selv hevder flyforbudet har vært altfor restriktivt og har nevnt flere løsninger på problemene. En av dem er å fly under askeskyen, noe flere selskaper har prøvd. Problemet er at det selv i lav høyde kan finnes askepartikler som kan ødelegge flymotorene.

– Det er ingen høyde som er helt sikker under 11.000 fot, sier Kjetil Tørseth, direktør ved Norsk institutt for luftforskning.

Informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet sier det kommer helt an på hvilken høyde askeskyen ligger på.

– Ruteflyene flyr mellom 25.000 og 45.000 fot, helt avhengig av hvor langt de skal fly. Askeskyer som vi har hatt i forbindelse med dette vulkanutbruddet, har ligget på alt fra bakkenivå og opp til 35.000 fot, sier hun til NTB.

Mer drivstoff

Et annet argument mot å fly i lav høyde er at det er kostbart for flyselskapene fordi det krever mye mer drivstoff enn å fly høyere opp. Årsaken er at den tynne luften i høyere luftlag gjør at forbrenningen av drivstoff er lavt.

Dessuten vil det bli trangt om plassen dersom alle skal fly i lav høyde, påpeker en talskvinne i British Airways overfor BBC.

Det er heller ingen god løsning å fly rundt askeskyen, først og fremst fordi det er vanskelig å se den.

Bedre motorer

På kort sikt er det dermed ingen gode løsninger for hvordan luftfarten kan håndtere askeproblemene, ifølge CAA, den internasjonale myndigheten for sivil luftfart.

På lang sikt derimot kan løsningen blant annet være å endre flymotorene slik at de tåler askepartikler bedre.

Ifølge CAA-talsmann Richard Taylor er det allerede samtaler mellom flyprodusenter og CAA, både om mulighet til å endre kravene for hvor mye aske motorene tåler, og om utvikling av mer robuste motorer.

I utvikling

– Flyindustrien er i stadig utvikling, og fabrikantene utvikler nye produkter. Men innenfor luftfarten er det en veldig omstendelig prosess med sertifisering før fartøyene kan tas i bruk. Denne produktutviklingen har også som mål å gjøre utstyret mer motstandsdyktig mot forurensning som for eksempel askepartikler, forklarer Marit Kvarum.

Ifølge Luftfartstilsynet er det nå satt i verk et system i Europa som ivaretar flysikkerheten samtidig som det legger til rette for en fornuftig trafikkavvikling.

– Denne vil vi på nasjonalt og internasjonalt nivå videreutvikle med fokus på flysikkerhet, sier Kvarum. (ANB-NTB)

21.04.2010
20:45
16.12.2013 13:06



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker