JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flybransjen i gang igjen

Norsk flybransje innstiller seg på ordinær virksomhet fra torsdag, med de nødvendige flyene på de riktige flyplassene.

De siste meldingene om vulkanaktiviteten på Island og vindforholdene tyder på at det som kommer av askevind fra Eyjafjallajökull nå dreier mot sørøst og dermed bort fra det europeiske fastland. Dermed kan SAS, Norwegian, Widerøe og de utenlandske selskapene ta sikte på å gjennomføre ordinær virksomhet fra og til Gardermoen og de øvrige flyplassene.

Det er godt nytt for både selskapene og flyplasseier Avinor. Alle trenger kontanter i kassen. Konsernsjef Sverre Quale i Avinor sier til NTB at de har gått glipp av mellom 10 og 30 millioner kroner dagen siden askeskyen nådde norsk luftrom sist torsdag. Onsdag sa styreleder Lars Kobberstad i NHO Luftfart at bransjens daglige tap oversteg 100 millioner kroner.

Logistikk

Selv om hele eller store deler av norsk luftrom har vært åpent det siste døgnet, slik at flyselskapene har hatt muligheter til å gjennomføre ruteprogrammet, har særlig SAS og Norwegian hatt store logistikkproblemer å bryne seg på. Men begge selskaper regner med å ha de nødvendige flyene på de riktige flyplassene torsdag morgen.

Flyselskapenes ruteprogram er onsdag preget av mange kanselleringer. Årsaken er at flyene rett og slett mangler når luftrommet nå etter hvert åpnes og mulighetene for normal lufttrafikk bedres. Flyene har stått parkert her og der siden askeskyene fra Island veltet inn over Skandinavia og Nord-Europa forrige uke.

Oversikten over SAS' nasjonale og internasjonale rutenett viste onsdag formiddag 312 kansellerte avganger mens 574 ruter var eller ville bli gjennomført - flere med forsinkelser.

Norwegians rutenett viste 122 kansellerte avganger - i Norge, Sverige og Danmark samt internasjonalt mens 234 avganger er eller vil bli gjennomført.

Investeringer

Ledelsen i Avinor er spent på når flytrafikken tar seg opp til «gammelt» nivå. Om askeskyene skulle komme tilbake og trafikken igjen bli redusert, må Avinor begynne å se på sin utgiftsside like mye som på inntektssiden. De viktigste investeringsoppgavene akkurat nå er bygging av terminal 2 på Gardermoen og utbyggingen av Flesland i Bergen.

– Det skal mye til før det blir aktuelt å forskyve eller forsinke fremdriften der. Vi er i samtale med Samferdselsdepartementet om planene, for dette er investeringer som er viktige for oss. Vi håper derfor vi får gehør for planene, og at departementet gir oss konsesjon for å bygge, fastslår Avinor-sjef Sverre Quale.

Vindforholdene

Prognosene om vindforholdene fra vest onsdag tilsier at det vil bli åpent luftrom over hele landet fram til natt til torsdag. Flyforbudssonen onsdag ligger mellom Island og Færøyene. Situasjonen i Norge er i ferd med å bli normal igjen.

– Men vi er oppmerksom på vulkanaktiviteten på Island, og legger ut nye prognoser jevnlig hvis det blir noen endringer, sier pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor til NTB.

Store deler av de danske og svenske luftrommene ble åpnet onsdag. Og for første gang på fem dager er hele det britiske luftrommet tilgjengelig for flytrafikk. Europas travleste flyplass Heathrow har i likhet med mange andre store europeiske lufthavner vært stengt siden torsdag i forrige uke. Også finske myndigheter åpnet onsdag sitt luftrom. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse