JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Farlig gammel bilpark

Den norske bilparken blir stadig eldre. Noe som betyr større utslipp og mindre sikre biler på veiene.

thomas.hildonen@anb.no

De siste årene har det vært diskutert livlig om vrakpanten skal økes eller ikke. Liv Signe Navarsete foreslo i fjor en pant på inntil 40.000 kroner for bileiere som erstattet miljøverstingene med de mest miljøvennlige bilene. Det skjedde ikke.

Høyre har tidligere foreslått en vrakpant på 20.000 kroner uten å få gehør, mens land som Tyskland, Sverige og Japan har hevet sine satser og opplevd en økning av eldre biler som blir vraket.

Bilparken ble 0,5 år eldre

I Norge eldres altså bilparken. Ifølge en statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) offentliggjort tirsdag, har gjennomsnittsalderen på bilparken gått fra 10,3 år i 2008 til 10,8 år i fjor. Gjennomsnittsalderen på varebilene økte fra 6,9 år ved utgangen av 2008 til 7,3 år ved neste årsskifte.

En gammel bilpark betyr også at det er mange kjøretøy på veiene uten moderne sikkerhetsutstyr.

– Det er ingen tvil om at nyere biler er sikrere enn eldre. De har bedre karosserisikkerhet og teknologi som hjelper sjåførene i utsatte situasjoner. Vi mener den kunnskapen bør føre til en omlegging av engangsavgiften. Økes utskiftningstakten i bilparken, reduserer vi konsekvensen av ulykkene. Det vil spare enkeltmennesker for store lidelser og samfunnet for store kostnader, mener direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

«Verst» står det til med bilparken i Oppland, hvor snittet for personbiler var på 12,4 år og 9,7 år for varebiler. Oslo har den yngste bilparken med et snitt på 9,0 for personbiler og 4,9 for varebiler.

– Øk vrakpant

I fjor ble 94.500 biler vraket mot pant, av disse var 87.100 personbiler. Dette er en nedgang på hele 12 prosent fra året før. Snittet på de vrakede bilene var på 18,5 år, mot 18,3 år i 2008.

Den norske vrakpanten er på 1.500 kroner.

– Det er for lite, og Trygg Trafikk mener beløpet bør økes betydelig. Vi har sett mange eksempler på kollisjoner mellom eldre og nyere biler. Mens den ene føreren går ut av bilen for egen maskin, blir den andre fraktet bort i ambulanse, sier Sandberg.

Antall registrerte biler økte med 53.000 ved utgangen av 2009 enn ett år tidligere, og det var 2.241.000 personbiler og drøyt 387.500 varebiler med norske skilt da vi gikk inn i 2010. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse