JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Volvo Aero sier opp 40 ansatte

De ansatte ved flymotorfabrikken Volvo Aero på Kongsberg er glade for at regjeringa valgte kampflyet JFS. Men samme dag ble det besluttet at 30-40 mann må sies opp, på grunn krisa i flybransjen.

– Det kunne vært feiring her i går, hadde det ikke vært for at vi nettopp hadde fått meldingen om at 30-40 mann må gå fra fabrikken, sier klubbleder Jorge Pino ved Volvo Aero Norge på Kongsberg.

– Dette er oppsigelser, ikke permitteringer, fordi bedriften regner med at nedgangen i den internasjonale flybransjen vil vare i et par år. Og det er ansiennitetsreglene som vil ligge til grunn ved oppsigelsene. Det vil si at det er folk som er ansatt etter 1. januar 2007 som blir rammet.

JSF-økning om 3-4 år

Både klubbleder Pino og direktør ved Volvo Aero er sikre på at fabrikken vil få arbeid med det amerikanske flyet Joint Strike Fighter (JFS).

– Vi produserer jo allerede aksler til det flyet. Testflyene går med våre deler. Og valget av JSF vil gi større volum på oppdragene våre enn om JAS Gripen hadde blitt valgt, sier direktør Odd Tore Kurverud.

– Selvfølgelig vil vi måtte forhandle fram nye kontrakter, men nå er vi faktisk de eneste som lager disse akslene.

Derimot hjelper ikke JSF-mulighetene på dagens situasjon. Produksjonsøkningen som følger, vil ikke slå inn før om 3-4 år.

Krise for flyfabrikantene

Det er 370 operatører ved flymotorfabrikken på Kongsberg, som er en del av et konsern med sete i Sverige. Fabrikken ble bygget opp innenfor gamle Kongsberg Våpenfabrikk for å lage deler til F16-flyet, men nå er 75 prosent av oppdragene for sivil luftfart.

– Og nå settes fly på bakken over hele verden, produksjonsprogrammer settes på vent og bestillinger kanselleres som følge av den økonomiske krisa, sier Jorge Pino.

– Derfor har vi hatt lite å gjøre. Vi hadde håpet at oppsigelser kunne unngås, men i går kom denne beskjeden.

Reddes av kompositten?

– Er det ikke farlig å kvitte seg med høyspesialisert arbeidskraft hvis dere skal produsere til jagerflyene? – Det er en stor utfordring og det er tungt å ta denne avgjørelsen, sier Odd Tore Kurverud.

– Men vi ville handle raskt fordi det ennå ikke er stor arbeidsledighet her i Kongsberg. For eksempel vil komposittfabrikken trenge folk om ikke altfor lenge, så vi håper at de som nå må gå, kan finne arbeid der og bli i miljøet.

Annonse
Annonse