JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

13 mill. til elektronisk ID

Ordningen med elektronisk ID har blitt en suksess. Nå blar regjeringen opp 13 millioner kroner til å forbedre tjenesten.

kjell.werner@anb.no

– Her har det vært stor pågang. Over to millioner brukere har nå tilgang til elektronisk id. I revidert nasjonalbudsjett bevilges det derfor 13 millioner kroner til å forbedre ordningen i form av økt brukerstøtte og volum, sier statsminister Jens Stoltenberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tirsdag taler statsministeren til landets ordførere, og her er budskapet modernisering av offentlig sektor.

– Kommunene må ta et spesielt ansvar for å bruke IKT slik at de får bedre ressursbruk og bedre brukertjenester, sier Stoltenberg.

Kan bli bedre

Åtte av ti kommuner tilbyr elektroniske publikumstjenester, men de fleste av disse er enkle nettsider med nedlastbare brosjyrer. Bare hver femte kommune har selvbetjeningsløsninger.

Statsministeren peker på at staten har kommet langt ved elektronisk innsendelse av selvangivelse og søknader til Lånekassen.

– Nå må kommunene følge opp, sier han og trekker fram søknad til barnehageplass som eksempel. På dette området er det bare halvparten av kommunene som har innført elektronisk søknad.

Mye å spare

En undersøkelse fra England viser at mottak av publikumshenvendelser ved personlig oppmøte koster 175 kroner, mens henvendelse over internett bare koster tre kroner.

Statsministeren peker på at det blir stadig flere eldre samtidig som det blir strammere tider i norsk økonomi.

– Kort sagt trenger vi flere hender til å gi omsorg og trøst, men færre til å punche skjemaer, sier Stoltenberg.

Hele døgnet

Han snakker varmt om økt brukervennlighet.

– Vi skal legge til rette for digitalt førstevalg, slik at søknader til og kontakt med det offentlige i mye større grad enn i dag går digitalt. Det gir 24-timers åpningstid for offentlige etater, sier han.

Økt åpenhet er et annet stikkord.

– Vi skal gjøre offentlig data tilgjengelig for innsyn og gjenbruk, for å heve kvaliteten, gi brukere mulighet til informerte valg, sier han.

Mer effektivt

Økt effektivitet er Stoltenbergs siste stikkord.

– Vi skal få maksimalt ut av de ressursene vi setter inn. Klok effektivisering frigjør menneskelige ressurser som flyttes til førstelinjetjenestene, sier han.

Lånekassen har gjennom gode nettjenester og andre fornyingstiltak halvert behandlingstiden fra 16 til åtte dager. Antall årlige telefoner er redusert fra 1,5 millioner til 450.000. På denne måten er 50 stillinger spart inn.

Skatteetaten har spart inn 800 årsverk ved å tilby forhåndsutfylt selvangivelse på nett. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse