JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneansatte til mekling

Ansatte og arbeidsgivere i MiTrans og Trafikkservice må i mekling for å bli enige. Det samme gjelder lokomotivførerne i NSB.

morten.hansen@lomedia.no

Ansatte i NSB Trafikkservice, som er renholderne i NSB, og MiTrans, som blant annet utfører vedlikehold av togmateriell, klarte ikke å forhandle seg til enighet med arbeidsgiver i tariffoppgjøret. Dermed må partene møtes hos Riksmeklingsmannen for å forsøke å bli enige. Det samme gjelder Norsk Lokomotivmannsforbund og NSB AS.

I går ble NSB og Norsk Jernbaneforbund enige om generelle tillegg i intervallet 8500 til 12900, avhengig av yrkesgrupper. For lokomotivførerne gikk det ikke like lett. Beregningen av pensjon er et av de mest sentrale spørsmålene i dette tariffoppgjøret. Mye av lokomotivførernes lønn kommer i form av tillegg. Lokomotivmannsforbundet mener flere av disse tilleggene skal være med i pensjonsberegningene.

– 58-59 prosent av våre medlemmers lønn er pensjonsgivende. Kravet vårt er at vi skal ha 66 prosent av lønna i pensjon, slik det er for andre medlemmer av Statens pensjonskasse. Uenigheten ligger i hvordan dette skal beregnes, sier Roald Nyheim, nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

I tillegg er det uenighet om et nattillegg som ble innført i 2007.

– Vi vil også beholde nattidskompensasjonen for overtid. Dette er et tilegg vi har hatt i to og et halvt år, og som arbeidsgiver nå vil ta fra oss.

I tillegg til disse to stridstemaene er det uenighet om lønnsordningen for lokomotivførerelevene som er ansatt i NSB.

Annonse
Annonse