JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

US-toppledere selger sine fly

Snart må toppsjefene for de store bilprodusentene i USA fly business-klasse. Selskapenes egne fly blir solgt. Samtidig mener sterke krefter i Kongressen at bilarbeidere tjener for godt. De ønsker en gjennomgang av tariffavtalen for bilarbeiderforbundet UAW.

frode.ronning@lomedia.no

DETROIT: For to uker siden fløy topplederne for de tre store bilprodusentene med privatfly fra Detroit til Washington DC for å be om 175 milliarder kroner offentlige kroner. Det var ingen PR-suksess, og bilprodusentene fikk ikke ei krone.

Nå skal Ford, Chrysler og General Motors selge flyene sine, og forrige uke kjørte toppsjefene bil fra hovedkontorene i Detroit til hovedstaden Washington DC, i et forsøk på å framstå som litt mer nøkterne før de skal be om offentlig støtte.

Hvem faller først?

"De tre store" amerikanske bilprodusentene ber om 34 milliarder dollar, om lag 235 milliarder kroner, i statlig lån for å kunne drive videre.

General Motors har dårligst økonomi av de tre, og hevder det kan bli slått konkurs i løpet av denne måneden hvis det ikke får støtte umiddelbart.

Kongressen kommer trolig til å låne ut 15 milliarder dollar, men stiller strenge krav. Det blir trolig opprettet et råd som skal ledes av det som amerikansk media blir kalt en "tsar". Denne "tsaren" kan kreve lavere lederlønninger, men også dårligere tariffavtaler for de ansatte.

Griper inn i tariffavtaler

Sterke krefter i Kongressen mener amerikanske bilarbeidere tjener for godt. De ønsker en gjennomgang av overenskomsten for det amerikanske bilarbeiderforbundet UAW. Forbundet har sagt ja til å gå igjennom avtalen, bare ett år etter at den ble undertegnet. Dette har aldri før skjedd i USA.

De amerikanske bilfabrikkene har langt flere fagorganiserte enn de som er eid av utenlandske selskaper, som Honda eller Toyota. Gjennomsnittlig timelønn hos "de tre store" er 28 dollar, om lag 200 kroner. Hos de utenlandske er den anslagsvis 2-6 dollar lavere, om lag 14-42 kroner.

Delt om statlig lån

Den kraftigste motstanden mot et statlig lån til amerikanske bilprodusenter kommer fra kongressmedlemmer fra sørstatene, der utenlandske bilprodusenter står sterkt. Mens amerikanske bilproduksjon i all hovedsak foregår i nord, og særlig delstatene Michigan (Detroit) og Ohio. De amerikanske bilarbeiderne er sterke støttespillere for demokratene, og dette skaper enda sterke motstand blant republikanerne mot et lån.

De amerikanske bilarbeiderne reagerer kraftig på at de blir framstilt som et problem for amerikansk bilproduksjon. Bilarbeiderne forsvarer lønna si, og sier at dette gir arbeidsfolk en mulighet til å bli en del av middelklassen.

3 millioner arbeidsplasser på spill

Ford, Chrysler og General Motors har rundt 100 bilfabrikker i USA, med 200.000 ansatte. I tillegg jobber 600.000 mennesker med å lage bildeler til fabrikkene. Ytterligere to millioner mennesker leverer råvarer eller er i bedrifter som er økonomisk avhengig av bilindustrien, ifølge bilarbeiderforbundet UAW.

Dette betyr at tre millioner arbeidsplasser avhenger av at Kongressen gir et lån til "de tre store".

Annonse
Annonse