JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil forbedre veinettet raskt

Den vonde trenden med dårlig veinett må snus raskt, og det må gjøres godt, slår så vel regjeringen som opposisjonen fast.

Men det er uenighet om hvor mye penger som skal brukes.

Vegdirektoratet skriver i sitt handlingsprogram at «rammene til drift og vedlikehold av veinettet vil ikke være tilstrekkelig til å stanse videre vekst i forfallet i handlingsperioden 2010-2013», ifølge Aftenposten.

– Vi må snu dagens trend. Og det må gjøres raskt. Det er heldigvis mange lokalsamfunn som opplever forbedring, men det er mye som er ugjort. Derfor er det igangsatt et arbeid for å få fram de reelle kostnadene, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

– Forfallet skal stoppes og vedlikeholdet skal styrkes. Vegdirektoratet har ikke hatt god nok oversikt over kostnadene som skal til. Vi arbeider nå for å få fram hva som må til, sier Kleppa.

–50 milliarder i fond

Høyre legger fredag fram et forslag om et vedlikeholdsfond på 50 milliarder. Planen er at avkastningen, om lag 2,5 milliarder i året, skal brukes på vedlikehold.

– Politikerne har vært unnlatende når det gjelder standarden på norske veier, men det alvorlige er at regjeringen ikke gjør et krafttak. Det er ikke bare det årlige vedlikeholdet det snakkes om, men etterslepet fra flere år, sier transportpolitisk talsmann Øyvind Halleraker i Høyre.

– Vi mener at vi må omplassere en del av oljefondet til dette formålet, fordi det er så viktig å vedlikeholde veistandarden. Med vårt opplegg så vil vi trenge en tre-fire år likevel, sier Halleraker.

– Bruk og sats!

Fra Fremskrittspartiet er rådet enkelt: Norge trenger store summer til både vei og jernbane, og det må være politisk vilje til å satse, konstaterer partiet.

– Problemene er like store på begge områder, så det nytter ikke å flytte penger. Vi må plusse på flere milliarder på begge området. Vi opplever at våre politiske rivaler sier de vil satse på vei, men realistisk spiller det liten rolle, sier Frp-politiker Bård André Hoksrud.

Frp la fram et forslag om å bruke 200 milliarder kroner i en bindende investeringsplan for vei og jernbane tirsdag. Dette forslaget ble avvist av samtlige partier, og av Høyre ble partiet kalt uansvarlig.

– Kommer sterkt tilbake

– Det er ikke politisk vilje til å satse. Vi blir stående alene, sier Hoksrud, men dette tilbakevises av Kleppa.

– Vi har økt vedlikeholdet fra 6 til 9 milliarder kroner, men det holder likevel ikke. Vi kommer sterkere tilbake i statsbudsjettet for 2011. Det er vedlikeholdet som nå bekymrer meg mest, sier statsråden.

Veiene som vil bli enda dårligere enn de er i dag på grunn av pengemangel, er riksveier og europaveier, med andre ord de viktigste transportårene i landet. Ved inngangen til 2010 var 31 prosent av disse veiene av dårlig eller svært dårlig kvalitet.

– Når vi ikke klarer å hindre veksten i forfallet, så blir forfallet større. Og det betyr dårligere veier, sier Lars Erik Hauger, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse