Vil ha tilbake Vegvesenet
Tre Ap-representanter på Stortinget har fått mer enn nok av selskapet Mesta. De vil ha tilbake det gamle Vegvesenet.
kjell.werner@anb.no
– Vi vil ha tilbake produksjons- og vedlikeholdsavdelingen i Vegvesenet. Vi vil legge ned Mesta og tilbakeføre disse verdiene til Vegvesenet, sier stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Han får følge av kollegene Torstein Rudihagen og Tone Merete Sønsterud.
De tre har sett seg lei av dårlig vedlikehold på landets veier og mener Bondevik-regjeringen foretok et feilgrep da drifts- og vedlikeholdsavdelingen i Statens Vegvesen ble lagt ned og selskapet Mesta ble opprettet.
Kritiserer regjeringen
– Vi etterlyser den lovede evalueringen av denne reformen. Mesta har ikke fungert, sier Torstein Rudihagen og retter skytset mot samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og forgjengeren Liv Signe Navarsete, begge fra Senterpartiet.
– Standarden på veinettet blir bare dårligere og dårligere, til tross for at det bevilges mer penger til vedlikehold. Helt siden 2003 har vi vært på jakt etter den milliarden som den nye reformen etter sigende skulle føre til. Vi har ikke funnet disse pengene, for de har vel havnet i entreprenørenes lommer. Kostnadene på kontraktene har blitt doblet i forhold til nivået for fire år siden, sier Rudihagen.
Han legger til at vedlikeholdsutgiftene for veiene har økt med 80 prosent fra 2005 til 2010.
Slakter reformen
Tone Merete Sønsterud viser til Riksrevisjonen, som har slaktet reformen.
– Målet med reformen om å redusere kostnadene er på ingen måte nådd. Tvert om har utgiftene økt, standarden på veivedlikeholdet har gått ned og administrasjonskostnadene har økt, sier Sønsterud.
Riksrevisjonen påpeker mangelfull rapportering om driftstilstanden på veinettet, lavt kontrollnivå og mangelfull oppfølging.
– Dette er fakta som vi må ta konsekvensen av og ha et fokus på. Jeg er veldig bekymret, sier samferdselspolitikeren Sønsterud.
Kritiserer Høyre
– I dag fungerer Mesta i realiteten som en privat entreprenør, og nå er det meste av medgiften fra staten brukt opp, sier Rudihagen.
– Da Mesta ble opprettet sa Høyre at staten skulle spare store beløp ved å skille ut produksjons- og vedlikeholdsavdelingen i Vegvesenet og så kjøpe tilbake disse tjenestene. Disse innsparte pengene skulle brukes til økt vedlikehold, men vi har altså ikke sett noe til innsparingen som skulle komme. Problemet har vært at funksjonskontraktene med entreprenørene har vært for dårlige. Og så har byråkratiet økt, sier Rudihagen.
Bare en spade
– Entreprenørene tjener på å gjøre minst mulig. Tidligere gjorde Statens Vegvesen hele jobben. Men nå har Statens Vegvesen bare en eneste spade igjen, og det er den som brukes for å markere åpning av nye prosjekter, supplerer Gullvåg.
Han savner også den omfattende forskningen og utviklingen som skjedde i regi av det gamle Statens Vegvesen.
– Tidligere var det mulig å produksjonsrette forskningen opp mot faktiske forbedringer av for eksempel veidekket, sier Gullvåg. (ANB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin