JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Nav bør ha færre oppgaver

Arbeids- og velferdsetaten bør få færre oppgaver, mener en ekspertgruppe.

Gruppen, ledet av professor Terje P. Hagen, vil at barneverntjenester og helsetjenester som rus og psykiatri tas ut av Nav-kontorene.

Arbeidsgruppen stiller også spørsmål ved selve mantraet i Nav-systemet, det at brukere skal få all hjelp på ett sted, eller det som betegnes som én-dør- tenkningen.

Telefonbaserte kundesentre?

Da Hagen overleverte gruppens sluttrapport til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) torsdag, tok han til orde for det han kaller diversifisering.

I stedet for én dør inn til Nav-kontorene foreslår arbeidsgruppen at det etableres tre alternative innganger, der brukernes behov avgjør hvilken inngang de skal velge.

Nav-kontorene skal først og fremst brukes av dem som skal i arbeid og aktivitet. Kundesentra og internett skal primært brukes av de andre brukerne.

For å bedre tilgjengeligheten til Nav vil arbeidsgruppen etablere telefonbaserte kundesentre for alle fylker og videreutvikling av internettbaserte selvbetjeningsløsninger.

På en pressekonferanse viste Hagen til at Nav yter 56 ulike tjenester.

– Det er så mange at det ikke er mulig å bygge opp spesialkompetanse ved samtlige Nav-kontor, sa han.

Arbeidsdeling og forenkling

Andre forslag er at små Nav-kontorer må samarbeide for å utnytte kapasitet og kompetanse bedre og at fordelingen av ressurser mellom fylkene bør endres.

Arbeidsgruppen foreslår også arbeidsdeling og forenkling slik at arbeidsfordelingen mellom Nav-kontor og forvaltningsenhet endres for uføresaker, sykepenger og barnebidrag.

Forslagene til å bedre et kriserammet Nav omfatter tiltak både av organisatorisk og praktisk karakter og tiltak som forutsetter mer langsiktig innsats. Men gruppen foreslår ikke større endringer i arbeidsdelingen mellom Nav-kontor og forvaltningsenheter. En av hovedbegrunnelsene for å nedsette ekspertgruppen var å få vurdert dette spørsmålet.

Tiltak i 2011-budsjettet

Arbeidsminister Bjurstrøm vil komme med regjeringens forslag når statsbudsjettet for 2011 legges fram til høsten. Før det skjer skal rapporten ut på en omfattende høringsrunde.

– Jeg har særlig merket meg at ekspertgruppa forutsetter fortsatt innsats på IKT for å bedre oppgaveløsningen i Nav. Jeg har også merket meg forslag knyttet til enhetlig ledelse, endringer i oppgavemengde og gruppas understrekning av behovet for kompetansesatsing, sier arbeidsministeren.

Blandede reaksjoner

Bakgrunnen for at ekspertutvalget ble satt ned var blant annet en høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i januar i år etter at Riksrevisjonen nektet å godkjenne Navs regnskap for 2008.

Opposisjonen kom med kraftig kritikk av Nav og rettet særlig søkelyset mot oppgavefordelingen mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene.

Torsdag var Høyre forholdsvis fornøyd med forslagene fra ekspertgruppen, mens Fremskrittspartiet mener den peker på feil løsninger.

Høyres Torbjørn Røe Isaksen er glad for å få støtte for tanken om å avlaste Navs tjenestemengde.

Fremskrittspartiets Robert Eriksson tror ikke problemene i Nav løses ved at flere oppgaver flyttes ut. Han vil heller ha flere oppgaver inn i Nav. Han vil ha et Nav-kontor med felles statlig og kommunal ledelser og ett system med en enhetlig finansiering.

Kristelig Folkepartis leder, Dagfinn Høybråten, ber Bjurstrøm lytte mer til Nav-brukerne og mener at utvalget burde gått lengre i å foreslå å styrke de lokale Nav-kontorene. Han mener sentraliseringen har gått for langt slik at de lokale Nav-kontorene er blitt tømt for kompetanse, myndighet og oppgaver. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse