JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krav om lønnskutt stoppet bilhjelpen

Republikanernes krav om kraftige kutt i lønn og sosiale ordninger førte til at den 14 milliarder dollar store redningspakken til amerikansk bilindustri, ikke ble vedtatt i Senatet.

sym@lomedia.no

United Automobile Workers, UAW, har tidligere denne måneden bidratt med redusert lønn og svekkede sosiale ordninger, for å redde den amerikanske bilindustrien. Da ytterligere krav om kraftige kutt ble reist fra republikanerne under behandlingen av den store redningspakken som skulle sluttbehandles i Senatet, var det ikke mulig å komme til enighet.

Det var nødvendig med 60 ja-stemmer, men bare 10 republikanere fulgte de 40 demokratene og to uavhengige. Med 52 ja og 35 nei var det ikke nødvendig flertall, ifølge New York Times.

Hva nå?

Hva som nå skjer med de tre store bilprodusentene, Ford, Chrysler og G.M. er det ingen som vet. Det arbeides politisk med alternative løsninger og bilselskapene snur også hver eneste stein for å se om det er mulig å overleve. Ett høyst reelt alternativ er at Chrysler og G.M. går konkurs. Det er anslått at rundt 3 millioner amerikanske arbeidsplasser vil bli rammet dersom alle de tre store selskapene går over ende.

Hvorfor sa de nei?

I mellomtiden raser debatten om hvem som har ansvaret for krisen og hvilke motiver som ligger bak republikanernes nei. Ett motiv er den ideologiske troen på at bedrifter som har kjørt seg selv i grøfta, skal gå konkurs. De har ikke livets rett.

Republikanerne mente dessuten at det var galt å bruke skattebetalernes penger på en redningspakke som ikke stilte tøffe nok krav til de ansatte og ledelsen, og dermed ikke ville fungere. I den pågående debatten blir det også påpekt at dette er en mulighet for republikanerne til å ta livet av ett av fagbevegelsens sterkeste fagforbund – UAW.

Som fortjent?

Men i den amerikanske befolkningen er det også en utbredt oppfatning at dette har bilindustrien påført seg selv, og nå må de ta konsekvensene. For som en av New York Times lesere sier det:

– Jeg jobber for et lite selskap som er i ferd med å gå konkurs. Ingen vil redde oss. Hvorfor skulle de få mine penger til å fortsette sitt overdådige liv. Folk flest kan ikke en gang drømme om slike ordninger de har. De lager dårlige produkter – de må opphøre. Bilene deres er verken pålitelige eller miljøvennlige. Hvorfor skal vi betale for fortsatt produksjon?

Annonse
Annonse