JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU på gli overfor Norge

EU er på gli overfor rettighetene til norske forbrukere.

Det hevder statssekretær Erik Lahnstein i Utenriksdepartementet.

– Norge kan trolig beholde reklamasjonsfristen på fem år, sier Erik Lahnstein (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Statssekretæren diskuterte før helga et forslag til direktiv om forbrukerrettigheter med Europaparlamentets saksordfører Andreas Schwab.

– Den tyske politikeren åpner for at vi kan opprettholde norske regler om fem års reklamasjonsfrist for forbrukervarer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette er vi spesielt glade for, sier Lahnstein.

Han poengterer at det i utgangspunktet er snakk om at Norge må godta en normalfrist på to år på produkter som kjøleskap og fjernsynsapparater.

I riktig retning

Han håper at både EU-kommisjonen og EUs råd tar med seg dette i sitt videre arbeid med direktivet. Ifølge Lahnstein har Norge jobbet aktivt med å påvirke EU-systemet i Brussel for å sikre interessene til norske forbrukere.

– Det har vært en utvikling i arbeidet med dette direktivet som går i forbrukervennlig retning, noe Norge er svært glad for, sier Lahnstein.

Han legger til at det også miljømessig vil være riktig å beholde norske forbrukerrettigheter på dette området.

Et nytt direktiv

Bakgrunnen er at EU-kommisjonen høsten 2008 la fram forslag til et nytt direktiv om forbrukerrettigheter. Det nye direktivet skal erstatte fire gjeldende forbrukerverndirektiver om fjernsalg, dørsalg, forbrukerkjøp og urimelige avtalevilkår. Disse fire direktivene er alle gjennomført i norsk rett.

Hittil har direktivene sikret minimumsnivåer, noe som betyr at EU- og EØS-landene kan ha regler som i større grad beskytter forbrukerne. Men det nye samledirektivet legger imidlertid opp til en samlet harmonisering, som i realiteten betyr at Norge ikke kan ha strengere regler enn EU-landene.

En svekkelse

En slik utforming av direktivet vil i tilfelle innebære en svekkelse av forbrukervernet i norsk rett. I møtet med saksordføreren i Europaparlamentet fikk Lahnstein gitt uttrykk for viktige synspunkter for Norge.

– Schwab viste forståelse for norske synspunkter, og viste til at forslaget han la fram for Europaparlamentet tidligere samme dag på flere områder vil overlate til det enkelte land å regulere og ikke totalharmonisere på europeisk nivå, sier Lahnstein.

Han mener Schwab har en nøkkelrolle siden han er ansvarlig for saken i Europaparlamentet.

Fortsatt usikkert

– Norge har så langt ikke fått gjennomslag for vårt primære syn, men nå synes EU å være på gli, sier Lahnstein.

Han understreker likevel at det fortsatt er usikkert hvordan den endelige utformingen av direktivet blir. Norge vil derfor fortsette å følge saken tett.

– Norge har i tillegg gode regler for reparasjon eller erstatning ved skade. Også her har vi håp om å bevare våre ordninger, sier Lahnstein.

Det nye direktivet skal behandles i plenum i Europaparlamentet i desember. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse