JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mener loven er «syk»

Sterke ord brukes når transportbransjen skal beskrive effekten av de nye reglene for bruk av piggdekk.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har spurt sine medlemmer om bruken av vinterdekk, og i kommentarfeltene i undersøkelsen kommenteres piggreglene som ble innført i 2008 heftig:

«Høl i hue».

«Dagens nye piggdekkregler er helt idiotiske og de som lager reglene burde være med en tur på nordnorske vinterveier en dag med dårlig vinterføre. Vi har valgt å kjøre med ulovlig pigg og har ingen uhell siste tre år».

«Dagens regelverk er helt forkastelig».

«Driver brøyting og strøing, jævlig kjipt å ligge med hjulan til topps i en grøft fordi piggan ikkje virke. Syke, syke lova».

Falsk trygghet

Mange hevder at de nye piggene og antallet kun gir en falsk trygghet, og at man er mer tjent med å la være å bruke piggdekk når de har så liten effekt, konkluderer NLF.

Organisasjonen tolker svarene som et krav om at myndighetene må innføre særskilte regler for pigger på tyngre kjøretøy, og at disse bør tillates å bruke inntil 8 grams pigger og inntil 200 pigger i hvert hjul. Noen er også kritiske til at det ikke er mulig å pigge færre aksler på tilhenger, slik det er mulighet til på lastebil.

I vinter ble det dannet en arbeidsgruppe i Vegdirektoratet som skal vurdere tunge kjøretøyers piggbehov. NLF er med i denne arbeidsgruppen. Som et ledd i å kartlegge bruken av piggdekk, gjennomførte NLF denne spørreundersøkelsen i vår blant sine medlemmer.

Tre ganger så mange

Undersøkelsen viser for øvrig at nesten tre ganger så mange kjører med helårsdekk eller piggfrie vinterdekk i forhold til de som bruker piggdekk.

Hovedtyngden av de som kjører med piggdekk er i Nord-Norge. I våre tre nordligste fylker svarer 52 prosent at de kun kjører med piggdekk. I gjennomsnitt for resten av landet svarer 15 prosent at de kjører med piggdekk, mens tilsvarende tall for kun Oslo, Akershus og Østfold er 10 prosent. (ANB)

Kjøretøyforskriften frem til 2008: Bil over 3500 kg: 150 stk 3 grams pigger. Tilhenger: 150 stk 8 grams pigger.

Kjøretøyforskriften etter 1. nov. 2008: Bil og tilhenger over 3500 kg: 130 stk 3 grams pigger.

Bruksbestemmelsen: I motsetning til personbil, hvor det er krav til pigger på alle (eller ingen) hjul, kan man på lastebil velge å pigge hjul bare på en eller to aksler. (Dette gjelder ikke tilhenger) Man må heller ikke pigge begge hjul i en tvillingmontering. Kravet er at hjulene som er pigget er symmetrisk plassert om kjøretøyets lengdeakse. Det er også særskilte bestemmelser for hvordan piggen skal monteres i dekket.

Annonse
Annonse

Kjøretøyforskriften etter 1. nov. 2008: Bil og tilhenger over 3500 kg: 130 stk 3 grams pigger.

Bruksbestemmelsen: I motsetning til personbil, hvor det er krav til pigger på alle (eller ingen) hjul, kan man på lastebil velge å pigge hjul bare på en eller to aksler. (Dette gjelder ikke tilhenger) Man må heller ikke pigge begge hjul i en tvillingmontering. Kravet er at hjulene som er pigget er symmetrisk plassert om kjøretøyets lengdeakse. Det er også særskilte bestemmelser for hvordan piggen skal monteres i dekket.