Lønnsomt med business-venner
Butikksjefer som ikke har venner blant konkurrentene, har lavere omsetning enn de som har mange bekjente og venner.
Det viser en ny studie fra Handelshøyskolen BI, skriver Forskning.no. Studien omfatter over 100 butikksjefer på ti av Norges største kjøpesentre.
Næringsklynger
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i fenomenet næringsklynger. Tanken bak næringsklynger er at de sosiale nettverkene mellom de ulike aktører kan bidra til økt lønnsomhet for bedriftene.
Kjente klynger i Norge er møbelbutikkene som lå side om side i Møllergata i Oslo eller storavisene som før lå samlet sentralt i Akersgata i hovedstaden.
Andre kjente klynger er møbelklyngen på Sunnmøre, teknologiklyngen på Raufoss og olje- og gassklyngen i Stavanger for å ta noen eksempler.
Laboratorium
Et kjøpesenter representerer et utmerket laboratorium for å studere hvordan næringsklynger påvirker den økonomiske lønnsomheten.
Kjøpesentre er en klynge av butikker som har valgt å etablere seg på samme sted. Handelsbedrifter oppnår en rekke fordeler i form av god infrastruktur og skalaøkonomi.
Alternativer
Kundene strømmer til kjøpesentrene i hopetall. Der kan de «shoppe» mellom ulike konkurrerende alternativer uten å bruke all verdens tid. Skal du kjøpe et klesplagg, kan du sammenlikne minst fire–fem alternativer i de fleste norske kjøpesentre.
De fleste forskningsstudier av næringsklynger handler om eksportindustri, vareproduserende industri og teknologibedrifter. Næringspolitisk representerer imidlertid kjøpesentre mange arbeidsplasser, kvinnearbeidsplasser, og betyr mye for regional næringsutvikling.
127 butikksjefer
Markedsforskerne Arne Nygaard, Ragnhild Silkoset og Robert Dahlstrøm ved Handelshøyskolen BI har sammen med research manager Harald Nilsen i Steen & Strøm gjennomført en studie på ti av Norges største kjøpesentre målt etter omsetning.
Undersøkelsen omfatter svar fra til sammen 127 butikksjefer i butikker som hadde minimum ett års fartstid på kjøpesenteret.
BI-forskerne fant at kompetansen til den enkelte butikkleder øker med hennes (eller hans) sosiale tilhørighet til de andre butikksjefene på kjøpesenteret.
Det indikerer at kompetanse om butikkdriften flyter gjennom de sosiale nettverkene.
– Dyktige butikksjefer er også flinke til å etablere sosiale forhold til andre butikker, observerer forskerne. (ANB)
Les hele saken her