JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil forby kjøring om natta

Forbud mot kjøring om natta, forbud mot å ta med passasjerer og høyere aldersgrense for lappen vil redusere dødsfall på veiene, sier trafikkforsker.

Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har liten tro på prikkbelastning og holdningsskapende arbeid for å redusere trafikkdødsfallene.

– Gjør vi ikke noe spesielt, tror jeg ikke vi får særlig nedgang i dødsulykkene, sier Rune Elvik til Bergens Tidende.

Utenlandske studier viser at det finnes tiltak spesielt rettet mot ungdom som vil redde liv.

Til gjengjeld begrenser de også unges rettigheter som bilister. Forbud mot å kjøre om natten i en prøveperiode, ofte to år, har særlig vært forsøkt i USA. Ulykkestallene er redusert med 10 prosent i prøvetiden.

Yngre sjåfører farligst

– Det finnes mange undersøkelser på dette, der antallet ulykker reduseres noe. Ikke slik at unge sjåfører dermed får lik risiko som de litt eldre, men det hjelper på, sier Elvik.

Forbud mot å ha med jevnaldrende passasjerer er et annet tiltak. I tillegg til USA har også land som Australia, Canada, New Zealand og Sverige prøvd ut slike restriksjoner.

Beregninger viser at ulykkesrisikoen minker med 5-10 prosent dersom aldersgrensen for å kjøre bil øker med ett år. Generelt er risikoen høyere jo yngre du er som fersk sjåfør.

Ikke optimist

Selv sier Elvik at han egentlig ikke er særlig optimist med tanke på å få ned tallet på ungdomsulykker.

– Den høye risikoen ungdom har i trafikken er ikke akkurat den letteste å gjøre noe med. Det er vanskelig å finne noe effektivt tiltak, sier Elvik.

Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen er usikker på virkningen av de strengeste tiltakene.

– Hovedproblemet for unge førere er lite trening. Da er det ikke heldig med et regelverk som gjør at de får enda mindre trening, sier han. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse