JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dobling på rektorutdanning

Nær dobbelt så mange rektorer starter skolelederutdanning i år sammenlignet med oppstartsåret 2009.

Den nye skolelederutdanningen, som springer ut av stortingsmeldingen om kunnskap i skolen startet i 2009. Utdanningen hadde da omkring 300 søkere, hvorav 220 fikk plass. I år hadde utdanningen 453 søkere, og det er nå klart at 428 av disse har fått plass.

Det er kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) godt fornøyd med.

– Dette er nesten en dobling fra i fjor til i år, og det er fordi vi har trappet opp kapasiteten på denne rektoropplæringen, som er veldig etterspurt. Men det er et helt nytt tilbud, så det tar litt tid før det blir godt kjent i kommunene, sier Halvorsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Krevende lederjobb

Skolelederutdanningen er ment for nytilsatte rektorer og andre rektorer som mangler slik utdanning. Hensikten er å gi rektorene større kompetanse til pedagogisk utvikling av skolen.

Halvorsen sier det er et stort behov for å bygge kompetanse når det gjelder ledelse i skolen.

– Det å være rektor er kanskje den mest krevende lederjobben man kan ha. De har ofte lite støtteapparat rundt seg, og de har ansvaret for å støtte og veilede mange lærere på sin skole. Det er et stort ansvar og det en veldig viktig å få til god organisering og en kultur med fokus på å gjennomføre det vi vet sikrer elevenes kunnskaper, sier Halvorsen.

Vil nå alle

Kunnskapsministeren sier ambisjonen er at alle nytilsatte rektorer skal få tilbud om en slik utdanning.

– Dette vil styrke rektorens lederfunksjon og lederrolle og det vil gjøre rektorene bedre i stand til å nettopp være pedagogisk leder på sin skole og på de områdene vi har sagt kjennetegner en god skoleleder. Dette vil selvfølgelig komme elevene til gode. Vi vet at skolene har veldig mye igjen for det i forhold til det utviklingsarbeidet som skjer lokalt, og i forhold til den faglige kvaliteten og utvikling for lærere. Tilbudet har blitt tatt veldig godt imot der ute, sier Halvorsen.

Elevens læringsresultater

Programmet i utdanningen fokuserer på elevens læringsresultater og læringsmiljø, styring og administrasjon, samarbeid og organisasjonsbygging, veiledning av lærere, utvikling og endring og forhold til lederrollen.

Utdanningen tilsvarer 30 studiepoeng og varer halvannet år. Rektorene er i jobb under utdanningen.

Skolelederutdanningen tilbys ved følgende læresteder: Høgskolen i Oslo, NTNU i Trondheim og Tromsø, ILS ved Universitetet i Oslo, Hanelshøyskolen BI i Oslo, Kristiansand og Haugesund, Universitetet i Bergen og AFF ved Handelshøyskolen. (ANB)

Akershus: 26

Aust-Agder: 5

Buskerud: 14

Finnmark: 17

Hedmark: 15

Hordaland: 32

Ikke definert skole: 29

Møre og Romsdal: 14

Nordland: 11

Nord-Trøndelag: 8

Oppland: 14

Oslo: 18

Rogaland: 72

Sogn og Fjordane: 3

Sør-Trøndelag: 23

Telemark: 23

Troms: 21

Vest-Agder: 33

Vestfold: 9

Østfold: 26

Totalt: 413

NB: 428 søkere har fått plass i år, så denne oversikten mangler 15 plasser. (Kilde: Kunnskapsdepartementet)

Annonse
Annonse

Aust-Agder: 5

Buskerud: 14

Finnmark: 17

Hedmark: 15

Hordaland: 32

Ikke definert skole: 29

Møre og Romsdal: 14

Nordland: 11

Nord-Trøndelag: 8

Oppland: 14

Oslo: 18

Rogaland: 72

Sogn og Fjordane: 3

Sør-Trøndelag: 23

Telemark: 23

Troms: 21

Vest-Agder: 33

Vestfold: 9

Østfold: 26

Totalt: 413

NB: 428 søkere har fått plass i år, så denne oversikten mangler 15 plasser. (Kilde: Kunnskapsdepartementet)