JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping til sjøs

Norske sjøfolk krever økt innsats mot sosial dumping til sjøs.

bjorn.erik.dahl@anb.no

Norsk Sjømannsforbund fyller 100 ramsalte år denne uken, men det er ikke bare feststemning på landsmøtet som startet onsdag. Utfordringene står nemlig i kø, ikke minst når det gjelder sosial dumping på de syv hav.

– Vi har brukt mye tid og ressurser på å få sosial dumping til sjøs på den politiske dagsorden og med LOs hjelp har vi langt på vei klart det. Dessverre har vi de siste fire årene opplevd at skip flagges ut av NOR-registeret, og at underordnede sjøfolk erstattes med billigere arbeidskraft mens skipene fortsetter å operere i norsk farvann, konstaterer Sjømannsforbundets leder, Jacqueline Smith.

I eget farvann

– Vi vet at norske sjøfolk nok ikke vil være vanlig å finne i framtiden på de syv hav, men vi kan ikke akseptere at vi ikke finnes i eget farvann, slår hun fast.

Den rødgrønne regjeringen har gjeninnført kravet om arbeidstillatelse, og selv om ikke norsk sokkel er med, har regjeringen varslet at det også her kan bli krevd arbeidstillatelse. Kravet gjelder imidlertid ikke EØS-registrerte skip.

– Den største trusselen i dag ser ut til å bli EU/EØS-registrerte skip, samt skip som flagges til land som Færøyene, slik Nor Lines har gjort. Rederiene unngår nemlig kravet ved å flagge over til disse registrene, sier Smith.

Her kan man ansatte sjøfolk på lønnsbetingelser langt under det en norsk sjømann har og samtidig operere fast i norsk farvann, fastslår hun.

Allmenngjøring

Ifølge regelverket i dag kan man kun allmenngjøre tariffavtaler på NOR-registrerte skip, noe som betyr at alle sjøfolkene skal ha norske lønnsvilkår.

Sjømannsforbundet krever imidlertid at allmenngjøringsloven må gjelde for norsk farvann og på norsk sokkel for å forhindre sosial dumping til sjøs i Norge.

– Det betyr ikke at det vil være mulig å allmenngjøre alle typer fartøy, men det vil i hvert fall gi oss lik adgang til loven som andre arbeidstakere i Norge har og vil kunne gjelde uavhengig av flagg, sier Smith.

Sjømannsforbundet er også i en rettslig strid og trusler om boikott etter at Kystverket har leid inn to slepebåter som seiler under bekvemmelighetsflagg. Mannskapet er hovedsakelig utenlandsk og langt unna norske hyrer.

Saken skal opp i lagmannsretten etter at tingretten har kjent boikotten ulovlig. Blir saken tapt også her, mener Sjømannsforbundet at loven åpenbart må endres.

Hyllet sjøfolkene

LO-leder Roar Flåthen hyllet 100-åringen Norsk Sjømannsforbund med å love fortsatt støtte til forbundets kampsaker.

– Den største utfordringen i arbeidslivet er sosial dumping. Det skjer også i sjøfarten. Sosial dumping er like uakseptabelt på norsk sokkel som på land, sier Flåthen.

LO-lederen lover Sjømannsforbundet å fortsatt kjempe for både gode rammevilkår og en trygg nettolønnsordning.

– Nettolønnsordningen skal ikke svekkes, slår han fast. (ANB)

Annonse
Annonse