JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Elever mobbes av lærere

I fjor ble det registrert 67 alvorlige mobbeklager ved landets skoler. Ofte mener elever seg mobbet av en lærer.

kjell.werner@anb.no

– Det er ikke mange klager, men det er for mange siden de fleste av disse er veldig alvorlige, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Ofte er det elever som blir mobbet av lærere, sier Halvorsen.

Hun er spesielt bekymret over at sakene blir liggende for lenge før det blir tatt ordentlig fatt i dem.

Det er et økende antall henvendelser om mobbetilfeller. I 2008 var det 50 alvorlige klager, mens tallet i fjor hadde vokst til 67 tilfeller. Dette går fram av en fersk rapport som Utdanningsdirektoratet har utarbeidet på oppdrag fra departementet.

Flere fellestrekk

Rapporten baserer seg på tilbakemeldinger fra fylkesmennene som kan fortelle om følgende fellestrekk for mobbesakene:

* Grove tilfeller av mobbing.

* Ofte konflikt mellom elev og lærer.

* Elever mener det er læreren som er mobber.

* Sakene er sammensatte, kompliserte og uoversiktlige.

* Foreldrene og skolene er uenige om de faktiske forholdene.

* Skolene har ikke et system for å håndtere sakene.

* Kravene til saksbehandling blir ikke fulgt.

Varsler handling

Kunnskapsministeren sier at det gjøres noe med disse mobbeproblemene fra departementets side, og hun varsler nye tiltak i tillegg.

– Vi har lagt ut et anbud på en bestilling for å utrede hva som kan gjøres med regelverket. Vi er blant annet opptatt av å finne ut om elevene har god nok rettssikkerhet. I tillegg ber vi om at det utredes en ordning med et eventuelt elevombud, som kan rettlede og hjelpe elever som føler seg mobbet, sier Halvorsen.

Hun er også interessert i å få rede på om dagens regelverk blir etterlevd.

Nye sjekklister

– Videre skal Utdanningsdirektoratet få i oppdrag å lage maler for hvordan skoler og foreldre skal gå fram når de skal følge opp mobbesaker. Direktoratet er allerede i gang med å lage sjekklister for et godt skolemiljø. På den måten kan skolene jobbe mer systematisk forebyggende, sier ministeren.

Halvorsen har også god tro på ordningen med seks måneders etterutdanning i klasseledelse.

– På den måten kan skolene bli bedre til offensivt å ta tak i mobbing. Disse sakene må løses raskt, slik at ikke skadende ved mobbing av barn og unge over tid får utvikle seg til store problemer. I mobbesaker er det bare tapere, sier hun.

Starter tidlig

Halvorsen er slett ikke overrasket over at det er større mobbeproblemer i grunnskolen enn på videregående trinn.

– Jeg tror det ofte er slik at mobbing starter tidlig i skoleløpet og forhåpentligvis er løst i videregående skole, sier ministeren. Hun tror noe av årsaken er at elevene står litt friere til å kunne velge på videregående trinn.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus melder om ti alvorlige mobbesaker i 2009, mens Østfold kan skilte med null. (ANB)

Annonse
Annonse