JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nei til finans – ja til sprit

Norske forbrukere har ingen tillit til finansrådgivere, men stoler fullt og fast på dem som selger vin og sprit.

Det viser en stor europeisk undersøkelse om forbrukernes tillit til – og erfaring med – en rekke bransjer.

Undersøkelsen ble presentert over hele Europa i dag, og viser at selgere av spareprodukter og fond havner helt på bunn både i EU og i Norge.

Bøker, vin og bensin

Forbrukerne i Europa som helhet har størst tillit til dem som selger bøker, blader og aviser – tett fulgt av dem som gir personlig pleie, kultur- og underholdning og matselgerne.

I Norge topper Vinmonopolet lista, fulgt av bensinstasjonene og begravelsesbyråer.

Myndighetene i EU og Norge har sammen med forbrukerorganisasjonene fått kartlagt erfaringer med 50 forbrukermarkeder i 28 land.

I Norge er Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) ansvarlig for undersøkelsen, og du kan lese hele rapporten her.

Meglere får stryk

Eiendomsmeglere rankes nest sist både i EU og Norge. Hele én av fire rapporterer at de har opplevd problemer med meglere siste år, og forbrukerne har liten tro på at de følger lover og regler.

Bankene får også dårlig uttelling i undersøkelsen når det gjelder på tradisjonell bankservice.

I tillegg kommer håndverkerne langt ned på lista, og de kommer dårligere ut i Norge enn i andre land.

Restaurant og bar vurderes som midt på treet i EU, men i Norge får denne bransjen aller lavest poengscore blant alle land i Europa.

Har mistet tilliten

– I Norge har den jevne forbruker mistet tilliten til bankene etter finanskrisen og ikke minst det råsalget bankene sto for i forkant av krisen, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

– Både bankens råsalg av investeringsprodukter og manglende tilsyn, er kritikkverdig.

Hun viser til den såkalte Røeggen-saken, der retten slo fast at produktet som ble solgt, var et brudd både på avtale- og finansavtaleloven. Det ble også fastslått at produktet ikke holdt ikke mål, og at banken satte sine egne interesser foran kundens.

Forbrukertilsyn

– Kravet nå bør være klart: Det må etableres et eget, uavhengig forbrukertilsyn med autoritet. Selgere av alle investeringsprodukter må da melde inn informasjon om produktet, blant annet totalkostnader og risiko, sier Forbrukerrådets direktør.

– Også for eiendomsmeglerne bør det være en vekker at de havner blant de siste i denne rangeringen. Forbrukerne er svært lite fornøyde med hvordan bransjen framstår, fastslår Flesland. (ANB)

Annonse
Annonse