JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvis medlemmenes arbeidsmiljø betyr noe

Vi krever respekt for yrket vårt, skriver <b>Jan Erik Hagen</b> og argumenterer for at Fagforbundet er riktig forbund for de ansatte ved Bybanen i Bergen.

Jeg har alltid ment at fagbevegelsens fremste mål er å kjempe for de beste avtaler i arbeidslivet for sine medlemmer. Nå er jeg ikke så sikker lenger.

Årsaken til det er som følger: Den 23.06.10 åpnet Bybanen i Bergen. Den er en hybrid mellom trikk og T-bane. På grunn av dette hadde vognførerne besøk fra flere forbund. YTF, NTF og Fagforbundet. De kom og presenterte seg og svarte på spørsmål.

Banen går foreløpig tariffmessig på bussbransjeavtalen, men det er ganske klart og tydelig at dette ikke er en egnet avtale for vognførere, da den i sin helhet omhandler buss.

Da det ble stilt spørsmål om ikke dette var tilfelle og om ikke forbundene ville jobbe for å få til en avtale som omhandler vognførere, ble det blankt avvist. Representantene fra Fagforbundet hadde imidlertid ingen problemer med å forsvare at det må lages en avtale for vognførere all den tid Fagforbundet organiserer hundredevis av vognførere i Oslo. I deres øyne var vi likestilt faglig sett og ettersom vi befinner oss i samme bransje, finner vi det som er av kompetanse innenfor dette forbundet.

Resultatet av dette var at 23 av 24 vognførere meldte seg inn i Fagforbundet.

Da startet bråket. Vår arbeidsgiver er organisert i NHO. Oslo- Trikken i arbeidsgiverforeningen Spekter. Sagt på en enkel måte et privat AS kontra et offentlig.

Hva er problemet? Ifølge LO, NTF og YTF skal Fagforbundet fagorganisere mennesker i offentlig sektor. Vi mener det er tull. Den ordningen opphørte da Norsk Kommuneforbund ble en del av det nye Fagforbundet. Blant annet for å kunne ta opp i seg både private og offentlige ansatte. Det var ikke Fagforbundet vi valgte av prinsipielle årsaker. For oss var det betydningen av å være en del av fagmiljøet vi naturlig hører sammen med.

Det eksisterer i Oslo og er en del av Fagforbundet. Det er viktig at man oppi dette forstår at sikkerhet står sentralt. Det er stor forskjell på Buss og Bane. Dette må også gjennspeiles i avtaleverket.

Det tredje forbundet i denne farsen er YTF. Det er et forbund utenfor LO-familien. Deres bidrag i denne saken er urovekkende. De har satt signaturen sin på en avtale uten å erkjenne det faktum at vi faktisk er vognførere og ikke verken bussjåfører eller lastebilsjåfører. Hvis det er slik man skal prøve å skaffe seg medlemmer, ved hjelp av metoder som man ikke forbinder med demokratiske, er det en skivebom av uante dimensjoner.

At forbund fra andre bransjer skal diktere overfor oss hva som er riktig fagmiljø å tilhøre, faller fullstendig på steingrunn og er en provokasjon uverdig fra de forbund som mener noe annet. For å sette det litt i perspektiv: Kanskje lokførere i Cargo-net må inn i NTF. De frakter gods. Flygere på godsflyving likeså. Hvilket kjøretøy de fører er tydeligvis saken uvedkommende i denne sammenheng? Bussbransjeavtalen fungerer nok like godt for dem også. Hørte noen ordet Heismontører?

Bryggeri- og meierisjåfører også. De er jo lastebilsjåfører. Da er vel NTF OG YTF rette plassen?

At Fagforbundet er stort vedkommer ikke saken. Fagforbundets størrelse får da være gjenstand for en egen debatt innad i organisasjonen og LO. Vi forlanger å bli representert av det forbundet som best kan ivareta våre interesser som vognførere, verken mer eller mindre. Om LO ikke imøtekommer dette har de spilt fallitt i forhold til den viktigste årsaken de i det hele tatt eksisterer for.

Annonse
Annonse