JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Populært å jobbe i lufta

Flybransjen frister rekordmange jobbsøkere. Da SAS lyste ut stillinger som kabinansatt, kom det inn 1.000 søknader.

SAS lyste nylig ut stillinger som kabinansatt på deltid til selskapets rutenett i Norge og Europa.

De som får jobbene, vil få fast ansettelse og vil jobbe i maksimalt 40 prosents stilling i selskapets «ressurspool».

Superreserver

Medarbeiderne i ressurspoolen defineres som selskapets superreserver. De jobber på tidspunkter med spesielt press i trafikkavviklingen, som ferier, helger og andre tider på året med stor trafikk. 1.000 søknader fra håpefulle over hele Norge gleder sjefen for SAS sine kabinansatte i Norge, Svein Henriksen.

– Det er fantastisk moro å oppleve en slik respons. Det viser hvor attraktiv SAS er som arbeidsgiver. Søkerne gir klart uttrykk for at SAS spesielt og flybransjen generelt frister, sier Henriksen.

Det er fjerde gang siden 2006 at SAS ansetter medarbeidere i selskapets ressurspool og søkningen har økt jevnt siden starten.

Fra hele Norge

Mange av søkerne har erfaring fra andre flyselskaper, primært i Norge, men også fra utlandet, og særlig Danmark og Sverige. Det gleder Svein Henriksen.

– Søkerne kommer fra hele kongeriket. Alle hjørner, fra helt i sør til langt mot nord, og fra vest til øst, er representert i søknadsbunken, sier han.

Prosessen med å ansette de 150 til 200 som til slutt kommer gjennom nåløyet, pågår nå. Cirka 570 kandidater fikk innkalling til trinn 1 i ansettelsesprosessen.

– Vi har opprettet et internt rekrutteringsteam av høyt kvalifiserte medarbeidere med erfaring fra både ansettelsesprosesser, og arbeid i kabin. De som blir ansatt som kabinpersonale, gjennomgår samme grundige trening som andre flygende før de slippes opp i luften, sier Svein Henriksen.

I tillegg gjennomgår medarbeiderne opplæring i selskapets servicefilosofi, med fokus på å skape en maksimal opplevelse for kundene i den tiden de er om bord i flyet. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse