JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Fjern reklamen

Stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen (SV) vil fjerne reklamen fra det offentlige rom.

christina.halvorsen@anb.no

Utspillet kommet etter at Ungdom mot retusjert reklame har satt i gang en aksjon der de klistrer opp advarsler på reklame der de mener modellbildet er retusjert.

Med retusjert menes i denne sammenheng at bildene er fikset på i bildebehandlingsprogrammer slik at modellen skal se for eksempel penere, tynnere eller mer sexy ut.

Pupper og sixpacks i fleisen

Inga Marte Thorkildsen roser aksjonen, men går enda lenger. Hun vil fjerne reklame fra det offentlige rom.

– Det er nesten ikke mulig å bevege seg noe sted uten å få pupper og lår, sixpacks og sexpreik i fleisen. Det kan være helt ok, men det kan også være brysomt. Ikke minst for ungdom som er i en usikker alder. Derfor spør jeg: Hvorfor kan vi ikke bare fjerne reklamen fra det offentlige rom? Hvorfor kan vi ikke få et virkelig valg – om vi vil se pupper, lår og alt det der akkurat i dag eller ikke? Hvorfor må kommersielle interesser alltid få forrang? skriver Thorkildsen på bloggen sin.

– All reklame

Thorkildsen sier hun mener all reklame bør fjernes fra det offentlige rom, ikke bare manipulert eller seksualisert reklame.

– De store reklameboardsene skaper problemer av mange grunner, ikke minst for folk som er synshemmet. I tillegg kan det handle om et estetisk perspektiv. Men det er ikke minst påtrengende når det er seksualisert reklame og tynne modeller med kropper som viser et uoppnåelig ideal som påvirker særlig ungdom til å føle seg dårlig, sier Thorkildsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Ta debatten i kommunene

SV-politikeren oppfordrer norske kommuner til å ta reklamedebatten.

– Det finnes eksempler rundt om i verden der de har fjernet reklamen, der de har vært opptatt av estetikken. Men kommunene kan velge å se dette fra et ungdomsperspektiv også: Hva er det greit at barn og unge får i fleisen, uansett hvor de beveger seg, uten at de kontrollerer det, sier Thorkildsen.

Får ikke valgt bort

Thorkildsen mener det faktum at vi ikke selv velger å bli eksponert for reklamen ute i bybildet er det avgjørende.

– Tv-en kan vi slå av. Blader trenger vi ikke kjøpe. Men reklamen som bombarderer oss når vi beveger oss i byen, på trikken og bussen, den får vi ikke valgt bort, påpeker hun.

– Jeg sender en hilsen til Ungdom mot retusjert reklame og lover å følge opp både deres og Kvinnepanelets krav om merking av retusjert reklame. I tillegg ønsker SV å få vekk reklameboardsene fra det offentlige rom. Det vil jeg også jobbe for, lover Thorkildsen.

– Alvorlig helseproblem

Ifølge Ungdom mot retusjert reklame oppgir 1 av 3 norske jenter at de får dårlig selvtillit av å se på reklame. Thorkildsen viser også til en norsk undersøkelse der halvparten av jenter på videregående skole synes de er for tjukke. Hun peker også på at 10 prosent av alle som slanker seg utvikler en eller annen form for spiseforstyrrelse og at 50.000 norske kvinner til enhver tid har spiseforstyrrelser.

– Dette er med andre ord et stort helseproblem, som også rammer flere og flere gutter, sier Thorkildsen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse