JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jens takker lærerne

Statsminister Jens Stoltenberg lar seg inspirere av at det går bedre med leseferdighetene i den norske skolen.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Jeg vil gjerne takke alle lærerne her i landet for den innsatsen de gjør. Det er godt å se at arbeidet for å bedre norsk skole gir resultater, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han lar seg inspirere av den siste PISA-undersøkelsen som viser at det går i riktig retning med spesielt leseferdighetene til norske skoleelever. Men han synes ikke noe særlig om svartmalingen av den norske skolen fra blant annet borgerlige politikere.

Nest best

– Vi er nest best i Norden, etter Finland. Men det er fortsatt mye som gjenstår. Det er uansett viktig ikke å svartmale, selv om det ikke er tvil om at vi må bli bedre på noen områder. Leseferdighetene er et eksempel på det vi lykkes med, og den inspirasjonen tar vi med oss i det videre arbeidet, sier Stoltenberg.

Syvåringene fra Stenbråten skole på Mortensrud i Oslo går på en skole som lykkes spesielt godt med lesingen.

Høytidsstemning

Elevene fra Stenbråten lagde mandag morgen høytidsstemning for statsminister Jens Stoltenberg og staben hans. Det var nærmest mørkt ute framdeles, men skoleelevene bidro med både lys, lussekatter og Lucia-sang, faktisk på både norsk og italiensk. Med seg videre på ferden fikk de formaninger om hvor viktig det er å lese mye.

– Det er viktig, for når man leser, så lærer man også veldig mye annet viktig, sa statsministeren. (ANB)

PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD (Organisation for economic cooperation and development). PISA måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag

Norske elever har gjort et kraftig hopp framover i lesing: På PISA-skalaen går Norge fram fra 484 poeng i 2006 til 503 poeng i 2009. Sammenliknet med referanseåret 2000 har Norge likevel opplevd en ørliten tilbakegang (fra 505 til 503 poeng)

Den norske framgangen siden 2006 skyldes først og fremst en nedgang i tallet på svake lesere

Norge oppnår 498 poeng i matematikk i 2009 og går noe fram sammenliknet med 2003 (494 poeng) og 2006 (490 poeng). Framgangen er likevel ikke så stor at den er statistisk signifikant, og Norge ligger heller ikke særlig over OECD-gjennomsnittet (496 poeng). (Kilde: PISA.no) (ANB)

Annonse
Annonse

PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD (Organisation for economic cooperation and development). PISA måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag

Norske elever har gjort et kraftig hopp framover i lesing: På PISA-skalaen går Norge fram fra 484 poeng i 2006 til 503 poeng i 2009. Sammenliknet med referanseåret 2000 har Norge likevel opplevd en ørliten tilbakegang (fra 505 til 503 poeng)

Den norske framgangen siden 2006 skyldes først og fremst en nedgang i tallet på svake lesere

Norge oppnår 498 poeng i matematikk i 2009 og går noe fram sammenliknet med 2003 (494 poeng) og 2006 (490 poeng). Framgangen er likevel ikke så stor at den er statistisk signifikant, og Norge ligger heller ikke særlig over OECD-gjennomsnittet (496 poeng). (Kilde: PISA.no) (ANB)