JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Gir ungdom dårlig selvtillit

Reklameplakater i hele landet har nå fått påklistret advarsler om at modellbildene er fikset på.

christina.halvorsen@anb.no

Det er nettverket «Ungdom mot retusjert reklame» som står bak aksjonen.

Nettverket samler seg om et konkret krav: At retusjert reklame må merkes med en advarsel om at bildet gir feil inntrykk av hvordan modellen egentlig ser ut.

Gir ungdom dårlig selvtillit

– Moteindustrien gir ungdom dårlig selvtillit til jul. Vi vil heller gi dem sannheten om at disse reklamene er falske, uttalte Linda Strandmyr, talsperson for «Ungdom mot retusjert reklame» da nettverket ble lansert 1. desember.

Nettverket viser til tall fra Norsk statistikk som forteller at en av tre norske jenter oppgir at de får dårlig selvtillit av å se på reklame for mote.

Falskt ideal

Hittil har flere tusen reklameplakater i 45 kommuner og i alle fylker fått påklistret advarselen: «Denne reklamen er retusjert og gir et feil bilde av hvordan modellen egentlig ser ut».

– En advarsel vil gjøre folk oppmerksomme på at reklamen serverer et falskt ideal. Forhåpentligvis kan det føre til at moteindustrien bruker mer naturlige modeller også, sier Strandmyr.

Bør være ulovlig

På Grünerløkka i Oslo har en advarsel fra nettverket blitt fjernet fra en stor plakat på et trikkestopp. Nettverket setter opp en ny. De bryr seg ikke om at aksjonen er ulovlig.

– Vi mener kjedene gjør noe mer ulovlig enn oss. De skader folk, det gjør ikke vi, påpeker Seher Aydar i nettverket til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Vil fortsette

Ungdom mot retusjert reklame består av Rød Ungdom, AUF, Sosialistisk Ungdom, KrFU, Ungdom og Medier og PRESS – Redd Barnas ungdomsorganisasjon.

Politisk nestleder Øystein S. Sørvig i KrFU sier ungdomsorganisasjonen er med i nettverket fordi dagens mediebilde bygger oppunder et negativt menneskesyn.

– Vi ønsker ikke en utvikling der norske jenter og gutter ikke skal kjenne seg igjen i menneskene de ser på reklameplakatene. Det er ganske bekymringsfullt at vi har fått et kroppsideal som vi ser overalt og som ikke folk kan kjenne seg igjen i, sier Sørvig.

Må merkes

– For å få et mer menneskelig Norge ønsker vi at retusjerte bilder merkes, sier Sørvig til ANB.

– Er dere også med på aksjoner og klistrer opp advarsler?

– Jeg kjenner ikke til at noen fra oss sentralt har gjort det, men det er godt mulig enkeltmedlemmer har vært med, sier han.

Selv om aksjonen formelt avsluttes onsdag, lover Strandmyr i nettverket at det fortsatt vil bli klistret opp advarsler.

Støtte fra flere

SV-politiker Inga Marte Thorkildsen har tidligere uttalt at hun lover å følge opp kravet om merking av retusjert reklame. Også Kvinnepanelet har i sin rapport foreslått at regjeringen innfører merking av reklamebilder der bildet av modellen er retusjert.

Likestillingsminister Audun Lysbakken (SV) har satt i gang et arbeid i sitt departement for å vurdere om en slik merking er praktisk gjennomførbart.

– Det er et lignende arbeid på gang i Storbritannia, som vi sikkert kan høste erfaringer fra, sa Lysbakken til ANB tidligere i høst. (ANB)

Annonse
Annonse