JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solid lønnsløft

Det ble ikke streik. Derimot ble det gjennomsnittlig lønnstillegg for bussjåførene på 21.000 kroner i år. Dermed når de 97 prosent av industriarbeiderlønn. Partene er også enige om å regulere mellomoppgjørene.

vegard.holm@lomedia.no

oystein@lomedia.no

per.flakstad@fagforbundet.no

Etter mekling nærmere 12 timer på overtid ble det enighet om et tillegg på 21.000 kroner fra 1. april, en økning i timelønn på 2 kroner fra 1. desember, og en reguleringsbestemmelse for mellomoppgjørene som denne gangen blir 3 kroner fra 1. april neste år. I tillegg skal kompetansehevingen fortsette og videreutvikles.

Øker gjennomsnittslønna

Totalt vil dette oppgjøret ha gitt en gjennomsnittlig lønnsøkning på drøyt 30.000 kroner når vi kommer til slutten av 2013. En del sjåfører vil ikke få så mye, men det er samtidig mange som vil få mye mer, ifølge arbeidstakerorganisasjonene i bussbransjen.

– Vi oppnådde ikke alt fra 1. april, men i desember 2013 er nivået der det skal være, sier forhandlingsleder Roger Hansen fra Transportarbeiderforbundet.

Styrker bussbransjen

De fire forbundene er enige om at bussbransjeavtalen kommer styrket ut av årets oppgjør.

– Avtalen bygger på prinsippet om at bussjåfører skal ha omtrent en gjennomsnitts industrilønn, og at en del av lønnsutviklingen skal bygges på kompetanseheving. Begge disse elementene er godt ivaretatt i dette oppgjøret. Vi har samtidig fått på plass en reguleringsbestemmelse som gjør at sjåførene ikke faller langt etter andre grupper etter mellomoppgjør og lokale forhandlinger i privat sektor, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

Skuffet over helg

Han er relativt godt fornøyd med resultatet, men er samtidig skuffet over at de ikke fikk gjennomslag for å utvide tidspunktene for helgetillegg.

– Riktignok har vi fått 25 prosent tillegg på kjøring fra 06 til 15 på lørdager, men det gjelder kun for nye anbud og mange sjåfører vil ikke være fornøyd med det, sier han.

– Det som er bra er at vi går inn i neste hovedoppgjør om to år med et vesentlig bedre utgangspunkt enn i år, og da kan vi bruke mer krefter på å få til bedre løsninger for blant annet helgetillegg og delte skift i stedet for å måtte slåss for at sjåførene skal ta igjen et stort lønnsgap fordi de er blitt hengende etter grupper vi sammenlikner oss med, legger han til.

Jevnere utvikling

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund mener resultatet betyr en jevnere lønnsutvikling.

– Mangelen på en reguleringsbestemmelse har vært en svakhet i avtalen. Nå skal vi forhandle om størrelsen på tilleggene i andre avtaleår i hvert hovedoppgjør, sier Brunborg.

Arbeidsgivernes forhandlingsleder, Jon Stordrange i NHO Transport, er fornøyd med at bussoppgjøret ikke endte i konflikt.

– Både arbeidsgivere, sjåfører og ikke minst våre passasjerer ville ha blitt skadelidende under en streik. Derfor har vi strukket oss så langt vi kunne, og kanskje lenger enn vi egentlig ønsket. Rammen for dette oppgjøret blir veldig kostbar, sier han.

Konkrete krav

Stordrange berømmer organisasjonene fordi de var tidlig ute med klare og konkrete krav.

– Selv om kravene var høye, var det noe vi kunne forholde oss til og begynne å arbeide med tidlig. Det bidro til at vi klarte å komme i havn med et resultat, sier han.

De fire forbundene anbefaler resultatet med stort flertall. I Fagforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund stemte et mindretall nei til forslaget.

Uravstemningen skal være gjennomført innen 20. juni.

Annonse
Annonse