JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beretningen om et varslet avismord

Verden endrer seg fort. Det gjør også folks medievaner. Hvis kulturminister Anniken Huitfeldt er opptatt av å bevare et mediemangfold, bør hun si nei til forslaget om moms på aviser og tidsskrifter.

nina.hanssen@lomedia.no

Aviser og tidsskrifter er en avgjørende forutsetning for en reell ytringsfrihet og et levende deltakerdemokrati. Denne delen av media har vært ansett så viktig at den ikke har vært avgiftsbelagt i Norge. En klok beslutning. Det var tidligere kulturminister Trond Giske som i fjor satte ned Mediestøtteutvalget som skulle vurdere framtidens mediestøtte. Denne uka ble rapporten «Lett å komme til orde – vanskelig å bli hørt» overlevert fra utvalgsleder Yngve Slettholm til Annikken Huitfeldt.

Det er ingen tvil om at Internett og sosiale medier blir stadig viktigere for folk, men den har ikke erstattet den funksjon etablerte medier har i å fremme nyheter og samfunndebatt. Papiravisene spiller heldigvis fortsatt en rolle. Mye takket være at de ikke er momsbelagte i dag.

Utvalget er enige om at treffsikre støtteordninger og gode rammebetingelser er viktig, men er altså delt i midten i synet på om nullsatsen på papiravisene bør videreføres.

Momsfritaket har vært et av samfunnets viktigste virkemidler for å gi kunnskap om samfunn og politikk. Jeg tror også at denne ordningen har vært en av årsakene til at Norge har hatt flere avistitler enn i de fleste land målt i forhold til folketallet, og at vi er et av verdens mest avis-lesende folk. En slik ny avismoms kan bli katastrofalt.

Jeg frykter at både mange blader og mange arbeidsplasser vil forsvinne hvis en slik moms blir vedtatt. En moms på 8 prosent vil også være tøft for mange fagblad. Det vil for eksempler koste LO-Aktuelt 1.184.200 kroner mer, og for Fagbladet vil dette bety 6.899.706 kroner mer å betale. Derfor er det viktig at også faglige tillitsvalgte engasjerer seg i denne saken. Forslaget skal ut på høring etter nyttår og da bør både LO-tillitsvalgte og folk som støtter et fortsatt mediemangfold engasjere seg.

Å gå fra null til 8 eller til og med 25 prosent som Finansdepartementets kan få store følger for ditt fagblad, men også for resten av papiravis-Norge.

Vi har akkurat vært igjennom en tøff finanskrise og mange medier står ovenfor store utfordringer. Da er ikke tiden inne for å eksperimentere ved å fjerne en ordning som har fungert godt i 43 år og sikret nordmenn rimelig tilgang til nyheter, debatt og samfunnsinformasjon.

En ny lav moms for aviser og tidskrifter vil også gi åpning for å øke denne momsen når framtidige statsbudsjetter skal i havn. Mediene blir direkte avhengige av de årlige statsbudsjetter – det skaper uforutsigbarhet.

Nå skal denne innstillingen ut på en omfattende høringsrunde, og politikerne vil muligens konkludere til våren.

Det er all grunn til å lytte til presseorganisasjonene og fagpressen som advarer sterkt mot å røre et velfungerende momsfritak som gir forutsigbarhet til de som er med å sikre ytringsfrihet og sørger for et levende demokrati.

Det vil være alvorlig for mangfold og kvalitet om det innføres moms på kjøp av aviser og tidsskrifter. Verken folk flest eller vi i mediene er tjent med en slik endring.

Så slå ring om nullmoms for papiravisene og ditt fagblad, før det er for sent.

(Artikkelforfatteren er leder av Fagpressens redaktørforening FRF)

Annonse

Flere saker

Annonse