JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil kjøre flere røykekampanjer

Nordmenn kan trolig vente seg flere kraftfulle antirøyk-kampanjer i årene som kommer.

Helsedepartementet jobber med en ny strategi for tobakksforebygging for 2011-2015, og i denne vil trolig kampanjer mot røyking inngå. Det er blant annet etter et besøk i byen New York nå nylig at departementet tror dette er en riktig vei å gå. Der viser nemlig utviklingen at røyketallene gikk kraftig ned etter at de lokale myndighetene i 2002 begynte å kjøre store og mange massemediekampanjer mot røyking, samtidig som de kjørte prosjekter med gratis utdeling av røykeavvenningsmidler som niktotinplaster, nikotintyggegummi og lignende.

Lavere røyketall

Nå er new yorkerne nede i rundt 16 prosent daglig- og avogtilrøykere, mot rundt 30 prosent av nordmenn.

– Dette er veldig interessant for oss, nå som vi jobber med å utforme den nye strategien. Vi ble veldig inspirert av det vi så, sier statssekretær Ragnhild Mathisen (Ap) i Helsedepartementet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Ærlig og hardtslående

Mathisen kan ikke si konkret om hvordan en eventuell serie kampanjer vil se ut i Norge.

– Men det erfaringene fra New York viser er at det er de ærlige, hardtslående kampanjene som viser helsekonsekvenser ved røyking som virker best. Det er altså viktig å visualisere, og få frem tydelig hva røyking kan føre til. Røyking er den viktigste enkeltårsaken til sykdom og død i Norge, og dette kan unngås, sier Mathisen.

Nye virkemidler

Også WHO har, i en evaluering av det tobakksforebyggende arbeidet i Norge, kommunisert tydelig at Norge bør satse mer på massemediekampanjer for å redusere røyketallene.

– Vi har lang tradisjon for å bruke avgiftspolitikk og lovverk mot røyking. Men vi må være villig til også å ta i bruk nye virkemidler, når vi ser at det virker i andre land. Hvis vi gjør dette, er det ikke noe vi gjør for å ta røykerne, men for å begrense helseskadene. Det viktigste for oss her er nettopp å redusere helseskadene, og samtidig vet vi at det også vil spare samfunnet for et betydelig antall kroner, sier Mathisen.

Røykeavvenning

Mathisen sier kampanjer eventuelt må inngå som en del av andre tiltak for å lykkes.

– Kampanjer kan ikke alene forklare gode tall. Vi må se på flere tiltak, sier Mathisen.

Hun vil derfor nå også ta turen til Sverige for å se på hvordan de har jobbet med assistanse til røykeavvenning der. Sverige har en lavere andel røykere enn Norge.

Helsedirektoratet og SSB publiserer hvert år en oversikt over antall røykere i Norge. De siste årene har dette gått jevnt ned. Men i fjor stoppet nedgangen opp. Nå venter helsemyndighetene spent på om årets tall viser fortsatt stagnasjon eller en nedgang. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse