JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

2014 uten rasisme

Grunnlovsjubileet i 2014 bør brukes til en nasjonal mobilisering mot antisemittisme og rasisme.

Det foreslår en arbeidsgruppe opprettet av Kunnskapsdepartementet.

– Slik skolen ble brukt i det nasjonsbyggende prosjektet på slutten av 1800-tallet, slik må skolen i dag brukes til å bygge det flerkulturelle Norge, sier arbeidsgruppens leder Inge Eidsvåg, tidligere rektor og nå lektor ved Nansenskolen på Lillehammer.

Satsingen vil blant annet innebære utviklingen av en fagbok til lærerne, sentrale og lokale lærerkurs, og Holocaustdagen i 2014 som nasjonal markeringsdag, heter det i rapporten fra arbeidsgruppen.

I mars 2010 rapporterte NRK om flere tilfeller av trakassering av jødiske barn i norsk skole. Lærere som var intervjuet, fortalte om et utbredt hat mot jøder blant elevene på skoler med mange muslimske elever. Blant annet var «jævla jøde» et mye brukt skjellsord.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) slo fast at det skal være nulltoleranse for slikt. Arbeidsgruppen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet to måneder senere.

39 forslag

Gruppen har nå lagt fram 39 konkrete forslag for hvordan skolen skal takle temaer som antisemittisme, rasisme og diskriminering. De forslår ingen endringer i lovverk eller læreplaner fordi de mener disse i utgangspunktet er gode nok.

Arbeidsgruppen ønsker i stedet at skolene skal bruke enhver anledning til å ta opp temaene. Foreldrene skal i større grad trekkes inn. Framfor alt er det viktig å bygge opp kunnskap, mener Eidsvåg.

– Lærerne må vite om rasismens og antisemittismens røtter. Elevene må få lære hvordan det hadde utspring i vitenskap for så å gå over i ideologi, sier Eidsvåg.

Et av forslagene går på å styrke lærerutdanningen på disse feltene. Gruppen ønsker også økt rekruttering av lærere med ulik kulturell, etnisk og religiøs bakgrunn.

Vektlegger innlevelse

Kunstfagene gir en god anledning til å ta opp de vanskelige temaene, mener Arbeidsgruppen. Den foreslår derfor at for eksempel dans og drama styrkes.

– Det forutsetter evne til innlevelse. Elevene får oppleve hvordan de selv vil takle diskriminering, sier Eidsvåg.

Gruppen har lagt vekt på å være realistiske i sine forslag, mener Eidsvåg. Han beregner de samlede kostnadene til 17-18 millioner kroner.

Kristin Halvorsen kalte rapporten kjærkommen og innspillene interessante da hun fikk forslagene overrakt onsdag. Hun mener skolene umiddelbart kan ta i bruk råd og forslag som legges fram.

– Jeg håper det snart vil bli mange utslitte eksemplarer av denne rapporten, sa Halvorsen, som viser til at rapporten tar for seg både kunnskap om og kjennskap til rasisme.

– Samtidig er det viktig å si at alle i det norske samfunnet har ansvar for disse tingene. Det er ikke slik at vi kan gi skolen oppgaven med å løse islamofobi, antisemittisme, diskriminering og mobbing slik at vi andre slipper å bry oss. Alle voksne har et medansvar, sa hun. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse